Intensief gebruik van game elementen verbetert ADHD-behandeling

E healthOnderzoek naar werkgeheugentraining wint Scriptieprijs Online Hulp
Een online cursus waarin game elementen intensief worden ingezet heeft een gunstig effecten op de motivatie, werkgeheugenprestatie en aandachtsproblemen van kinderen met ADHD. Wordt er beperkt gebruik gemaakt van game-elementen dan is de impact minder en is opvallend genoeg zelfs een ongewenst effect van verhoogde hyperactiviteit zichtbaar. Dat blijkt uit een onderzoek naar het gebruik van game elementen in een online cursus dat Joost Asselbergs uitvoerde. Met het onderzoek heeft Asselbergs de Scriptieprijs Online Hulp 2012 gewonnen. De prijs van €1250 werd 22 januari 2013 uitgereikt door juryvoorzitter Gabriëlle Delhaes, uitgever E-health bij Bohn Stafleu Van Loghum. De scriptieprijs is een initiatief van stichting E-hulp.nl om te stimuleren dat kennis over online hulpverlening ontwikkeld en verspreid wordt.

Gamification
Asselbergs onderzocht 44 kinderen met ADHD. Ze werden verdeeld over drie condities. Een groep die een werkgeheugentraining kreeg met veel game elementen, een groep die inhoudelijk dezelfde training kreeg maar waarbij het aantal game elementen beperkt was en een controle groep waarbij er geen game elementen waren toegevoegd aan de training. Alleen de groep waarbij er veel game elementen waren toegevoegd aan de training scoorde gunstig op motivatie, werkgeheugenprestatie en vermindering van aandachtsproblemen. Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl “Het gebruik van game elementen in hulpverleningstrajecten krijgt terecht steeds meer aandacht. Dit onderzoek laat zien dat gamification alleen werkt als het goed aansluit op de gebruikers. Zo niet dan kan het zelfs averechts werken. Een belangrijk inzicht voor ontwikkelaars van interventies.” De jury van de scriptieprijs geeft in het juryrapport aan onder de indruk te zijn van de wetenschappelijke en internationale uitstraling van de scriptie.

Overige genomineerden Scriptieprijs Online Hulp
Naast Asselbergs waren twee andere scripties genomineerd. Het onderzoek van Bas Bastiaanse gaat over de effecten van een chattherapie en het belang van de therapeutische relatie. Hij onderzocht de oplossingsgerichte therapie PratenOnline.nl voor jongeren met depressieve klachten. Jolien Zoeteweij–Overeem en Marinda Bakker-van Esseveldt deden onderzoek naar langdurige chathulpverlening na een abortus en de methodische richtlijnen voor procesmatige chathulpverlening. Alle ingediende scripties zijn te verkrijgen via de website van stichting E-hulp.nl.

bron: Stichting E-hulp