Paardenvlees is mager en rijk aan ijzer en vitamine B

0
3231

De afgelopen weken heeft het nieuws dat paardenvlees als rundvlees verkocht werd nogal wat stof doen opwaaien. Als consument heb je tenslotte het recht op de juiste informatie op het etiket en bovendien is het vermelden van de verkeerde informatie strafbaar. Maar het eten van paardenvlees is niet schadelijk voor je gezondheid. Sterker nog, paardenvlees is een prima optie als je vlees wilt eten. Paardenvlees is een van de gezondste vleessoorten voor menselijke consumptie. Het is mager, bevat veel ijzer en is rijk aan vitamine B.  Soms wordt door artsen zelfs het eten van paardenvlees aangeraden.

  • Paardenvlees is mager: Paardenvlees heeft een vetgehalte van slechts 2 à 5%. Daarenboven bestaat 60 tot 70% van de vetten uit onverzadigde vetzuren, die een essentiële rol spelen in de preventie van hart- en vaatziekten;
  • Paardenvlees bevat veel ijzer: in 100g paardenvlees zit 4 tot 5 mg ijzer. Ijzer is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en speelt een belangrijke rol in het versterken van ons immuniteitssysteem. Het ijzer in paardenvlees is bovendien goed opneembaar. Een portie van 100g paardenvlees is goed voor een derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer voor een volwassene;
  • Paardenvlees is rijk aan vitamine B: Paardenvlees is rijk aan vitamines B3, B6 en B12;  vitamines die een essentiële rol spelen in de celullaire stofwisseling. Een portie van 100g paardenvlees bevat de totale dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B12 voor een volwassene;
  • Paardenvlees bevat kwaliteitsvolle eiwitten: Paardenvlees bevat ongeveer 20g eiwitten per 100g. Deze eiwitten van dierlijke oorsprong zijn een bron van essentiële aminozuren, die op hun beurt belangrijk zijn voor de opbouw van onze spieren, organen, enz. De eiwitten aanwezig in paardenvlees zijn niet enkel talrijk maar tevens van goede kwaliteit. Een portie van 100g paardenvlees is goed voor een derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid eiwitten voor een volwassene.

Paardenvlees is afkomstig van dieren die veel bewegen, die gezonde voeding eten en een vol leven leiden. Dit alles komt  de kwaliteit van het vlees ten goede. Daarnaast worden bij paarden geen ziektes zoals BSE, varkenspest of vogelgriep aangetroffen. Paardenvlees is rijk aan glycogeen, 0,5 tot 3 keer meer dan het rundsvlees, waardoor het zachter en zoeter smaakt. In ons land komt het niet vaak op tafel. Sommige fabrikanten verwerken paardenvlees in vleessnacks, zoals frikadellen. Ook in de supermarkten ligt bij de vleeswaren vaak paardenrookvlees.

I’ve eaten horse, it is healthy, with lots of iron and half the fat of beef and far more Omega 3 essential fatty acids. Horse meat is “slightly gamey” and “packed with protein”.

– Gordon Ramsay –

Vorig artikelStichting TeamAlert viert 10-jarig jubileum
Volgend artikelInnovatieve sensortechnologie toegepast in de gezondheidszorg
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.