Redactie Medicalfacts/ Janine Budding11 april 2013 - 13:54
Array
Ruim een half miljoen Nederlanders geeft regelmatig bloed bij de bloedbank. Dat bloed wordt gratis afgestaan, voor ‘het goede doel’, maar de meeste donateurs realiseren zich niet dat hun zakje bloed binnen de kortste keren heel veel geld waard is. De Nederlandse bloedbank, Sanquin, heeft een monopoliepositie en mag als enige instantie bloed afnemen en doorverkopen aan ziekenhuizen. De Rekenkamer ontdekt een aantal opvallende zaken in de wereld van het ‘gratis’ gegeven bloed.
Ionica Smeets gaat naar de bloedbank en hoort dat haar bloed voor meer dan 200 euro wordt doorverkocht aan de ziekenhuizen.
Sander de Kramer ontdekt bij een Belgische bloedbank dat zij hún zakjes bloed voor slechts 100 aanbieden aan de ziekenhuizen.
Ajouad El-Miloudi gaat naar de plasma afdeling van Sanquin. Het bloedplasma wordt uit het bloed gehaald (soms ook apart gedoneerd) en gebruikt voor de productie van allerlei medicijnen. Dit blijkt een zeer winstgevende tak van de bloedbank die een ‘non profit’ organisatie is.
Stefan Stasse spreekt bedrijfsanalist en vaste Rekenkamer-gast Paul Turken over het dilemma van de bloedbank. Zijn ze een ouderwetse organisatie gebaseerd op vrijwilligers? Of een modern winstgevend farmaceutisch bedrijf?
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.
Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.
De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.
Recente artikelen
Beheer cookie toestemming
We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.