Patientenzorg en procesoptimalisatie staan niet haaks op elkaar
ArrayZiekenhuisbestuurders zijn gefocust op procesoptimalisatie terwijl de snijdende specialisten gefocust zijn op het geven van medische zorg. Door dit verschil in uitgangspunten is het moeilijk om ziekenhuisbrede verbeterplannen effectief te implementeren. Een betere samenwerking tussen bestuurders en medisch specialisten versoepelt de invoering van procesoptimalisaties en verhoogd de kwaliteit van de zorg. Dit stelt Chris Kok, manager Healthcare bij Newton Europe. Goede communicatie is de basis voor de verbetering van de efficiency én van de patientenzorg. Snijdende specialisten vervullen dankzij hun expertise, trainingsrol en leidinggevende functie een sleutelrol binnen ziekenhuizen. Kok’s ervaring is dat implementatieprocessen te veel top-down verlopen en bij de snijdende specialisten onvoldoende informatie wordt ingewonnen over het verloop van processen op de werkvloer. ‘Hierdoor missen bestuurders cruciale informatie die nodig is om processen structureel te verbeteren’. Vaak ontbreekt de medische betrokkenheid om implementaties succesvol door te voeren. Om processen daadwerkelijk te optimaliseren, moeten ziekenhuisbestuurders snijdende specialisten en ander medisch personeel daarom meer betrekken bij hun verbeterplannen. Voorafgaand aan de implementatie moet het management de klinische hoofden betrekken in de plannen om informatie zichtbaar te maken en inzicht te krijgen in de grootste knelpunten binnen de organisatie. Hierdoor ontstaat draagvlak en zijn verbeterplannen van ziekenhuisbestuurders meer op de praktijk gestoeld.