Cliëntenorganisaties roepen op zorgfraude te melden
Array
De cliëntenorganisaties analyseren en beoordelen de meldingen die zij ontvangen. Als het nodig is nemen zij contact op met de melder voor een nadere toelichting, aanvullende informatie of eventuele bewijsstukken. Serieuze vermoedens van fraude, oneigenlijk gebruik en andere misstanden geven zij door aan toezichthoudende en opsporende organisaties, zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Deze organisaties kunnen de informatie gebruiken bij hun verdere onderzoek.
Het meldpunt zorgfraude is onderdeel van het project ‘Vroegtijdige signalering van mogelijke zorgfraude’. Op woensdag 5 februari 2014 vanaf 12.00 uur t/m 1 oktober 2014 zijn de meldpunten geopend. Vermoedens van fraude, oneigenlijk gebruik en andere misstanden in de zorg kunnen via de volgende meldpunten worden gedeeld:
LOC Zeggenschap in zorg (landelijke cliëntenorganisatie)
Contactpersoon: Dennis van den Brink (030-2843241)
Website meldpunt: www.loc.nl/zorgfraude
Telefonisch meldpunt: 030-2843200
Landelijk Platform GGz (koepelorganisatie van patiëntenorganisaties in de GGz)
Contactpersoon: Nic Vos de Wael (06-26170180)
Website meldpunt: www.platformggz.nl
Telefonisch meldpunt: 0900-0401208
NOOM (Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten)
Contactpersoon: Freddy May (06-53554818)
Website meldpunt: www.netwerknoom.nl
Per Saldo (belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget)
Contactpersoon: Stans Damen (06-46062803)
Website meldpunt: www.pgb.nl
Telefonisch meldpunt: 030-7897880
Stichting Klokkenluiders VG
(samenwerkingsverband misstanden zorg verstandelijke beperking)
Contactpersoon: José Smits (06-50817151)
Website meldpunt: www.klokkenluidersvg.nl
Telefonisch meldpunt: 06-83427730