Tekort aan zorgkennis bij gemeenten

Array

Een groot deel van de gemeenten in Nederland erkent dat er tekort aan zorgkennis is. Met name de kennis over de geestelijke gezondheidszorg ontbreekt bij veel gemeenten, maar ook op andere terreinen is de kennis of het inzicht over de beschikbaarheid van zorgkennis beperkt. Dit blijkt uit een rondgang van Yacht i.s.m. FunktieMediair onder bijna 50 gemeenten. Als gemeenten al weten welke kennis er nodig is, belemmert de huidige wet- en regelgeving hen deze kennis binnen te halen. Slechts 59% van de gemeenten is klaar om de zorgtaken aan te bieden, die per 1 januari 2015 van hen verwacht worden.

zorgen maken2Rob Marechal, directeur bij FunktieMediair: “Het is opvallend en zorgelijk tegelijk om te zien dat gemeenten onvoldoende anticiperen op wat er op hen afkomt met de decentralisatie van de zorgtaken. Het blijkt dat twee derde van de gemeenten weet wat er van hen verwacht wordt en wat dit betekent voor de functies van medewerkers. Het besef dat er zorgkennis nodig is, is hoog (89%), maar men heeft dit nog onvoldoende binnen gehaald; vooral de kennis van de GGZ scoort laag. Uit onze inventarisatie blijkt ook dat slechts een derde van de gemeenten daadwerkelijk aan de slag zijn met de invulling van de nieuwe rollen van medewerkers. Daar komt bij dat men matig inzicht in de benodigde capaciteit en de aanvullende competenties van de huidige werknemers om de transitie tot stand te brengen. Uit onze gesprekken met gemeenten blijkt dat degenen die voor een centrale regie door programmamanagement gekozen hebben het beste voorbereid zijn”.

Deze uitkomsten krijgen een extra lading door de resultaten van het laatste wendbaarheidsonderzoek van Yacht. Daaruit blijkt dat een kleine tweederde van de gemeenten weet welke expertise nodig is om de zorgtaken te kunnen invullen. Maar het blijkt dat ze bij het aantrekken van de juiste kennis belemmerd worden door huidige wet- en regelgeving. 49% van de gemeenten vindt dat ze over onvoldoende mogelijkheden beschikken om medewerkers te ontslaan en te vervangen. Uitbreiding van het personeelsbestand is helemaal geen optie, omdat bij veel gemeenten een aannamestop. En als klap op de vuurpijl is het opleidingsbudget onvoldoende waardoor medewerkers niet of nauwelijks omgeschoold kunnen worden.
De conclusie is dan ook dat veel gemeenten voor een flinke uitdaging staan. Willen ze vanaf 1 januari a.s. goed in staat zijn om de taken die hen zijn toebedeeld uit te voeren, dan zullen gemeenten de tijd nu moeten gebruiken om in kaart te brengen welke expertise nodig is en hiervoor een concreet plan op stellen.

Bron: Yacht Group Nederland B.V.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen