Google Glass nog voor marktintroductie op z’n retour

0
329

Het merendeel van de Nederlanders is niet geïnteresseerd in Google Glass. Ook de behoefte is gedaald en er zijn vragen over de privacy, dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.008 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope

Negatief ten opzichte van gebruik Google Glass door anderen
Nederlanders verwachten dat over twee jaar ongeveer 15% van de consumenten Google Glass gebruikt. Men verwacht dat het vooral door anderen gebruikt wordt om foto’s te maken en te filmen. Drie op de vier Nederlanders staat negatief tegenover het gebruik van Google Glass door anderen.

google-glass-macroBijna tweederde (63%) is bang dat hun privacy wordt aangetast door de mogelijkheid om te fotograferen en te filmen. Acht op de tien Nederlanders geven aan op de hoogte te willen zijn wanneer ze gefilmd of gefotografeerd worden.

Vier op de tien mensen vinden ook dat iemand met Google Glass de toegang tot openbare ruimtes mag worden ontzegd. Naast de angst voor aantasting van privacy vinden Nederlanders het gebruik van Google Glass door anderen gevaarlijk omdat het afleidt. Bovendien verwachten consumenten dat het sociale contact minder wordt, omdat anderen te veel hun aandacht bij de bril hebben.

Google Glass is bekend, interesse nihil
Vier van de vijf Nederlanders heeft weleens van Google Glass gehoord en bijna twee derde weet daadwerkelijk wat Google Glass is. Echter het overgrote deel van de consumenten (83%) is niet geïnteresseerd in Google Glass. De belangrijkste redenen zijn dat men er geen behoefte aan heeft, het afleidt bij gebruik, het gevaarlijk is of dat men geen bril wil dragen. Bovendien geeft 41% aan zich zorgen te maken over de eigen privacy als ze zelf Google Glass zouden gebruiken. Mannen hebben meer interesse in Google Glass dan vrouwen (23% vs. 11%). Onder jongeren (22%) is de interesse groter dan onder ouderen 50 plussers (17%). Van de geïnteresseerden zou 8% binnen nu en een half jaar een Google Glass willen kopen. Ook vanuit de gezondheidszorg is er minimale interesse voor Google Glass.

Interessant voor navigatie, foto’s maken en filmen.
Geïnteresseerden vinden Google Glass een leuke gadget, handig en het biedt veel nieuwe mogelijkheden. Interessante functionaliteiten van Google Glass zijn navigatie (51%), foto’s maken en bekijken (40%) en filmen (38%). Minder interesse heeft men in het ontvangen en versturen van e-mails (19%) en gebruik van social media apps (16%). Consumenten hebben € 100 tot € 130 over voor Google Glass. Dit bedrag ligt ver van huidige verkoopprijs van $ 1.500.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij 1.008 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een negental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.

Vorig artikelElkerliek ziekenhuis kiest voor EPD HiX van ChipSoft
Volgend artikelFrisdranktaks meest effectief in de strijd tegen overgewicht bij pubers in VS
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.