Door meten van uw ervaringen steeds betere zorg

Array

Tweemaal per jaar wisselen de Santeon-ziekenhuizen uit de ervaringen van patiënten binnen een landelijke tevredenheidsmeting. Deze Customer Quality Index-Ziekenhuizen (CQI-Z) geeft aan waarover patiënten tevreden zijn en wat er beter kan. Samen met vijf andere topklinische ziekenhuizen gebruiken de Santeon-ziekenhuizen de resultaten om de zorg te verbeteren. Deze aanpak werkt, want de tevredenheid stijgt.

Bijna de helft van alle Nederlandse ziekenhuizen neemt deel aan deze meting. Gemeten wordt onder meer hoe u de ontvangst op de afdeling ervaart of de bejegening en communicatie door de artsen en andere zorgverleners. Of in hoeverre u mee mag beslissen over zaken tijdens de opnamen die u belangrijk vindt. Bij Santeon-ziekenhuizen vinden ze dat laatste erg belangrijk en bieden hiervoor veel ruimte.

santeonZes toonaangevende ziekenhuizen wisselen de beste voorbeelden uit
Samen met vijf andere topklinische opleidingsziekenhuizen – georganiseerd binnen Santeon – gebruikt CWZ de ervaringen van patiënten uit de CQI-Z om de zorg voortdurend te verbeteren. De zes Santeon-ziekenhuizen verzamelen gegevens van in totaal 65.000 patiënten. Scoort een ziekenhuis erg goed op een onderdeel, dan kijken de anderen wat ze daarvan kunnen leren en overnemen. Als patiënt profiteert u van de inzichten in zes toonaangevende ziekenhuizen.

Een aanpak die werkt
Dat deze werkwijze zijn vruchten afwerpt, blijkt uit de metingen. Het eindcijfer van de Santeon-ziekenhuizen stijgt aantoonbaar sinds de start van de metingen in 2010. Op de poliklinieken van een 8.04 naar een 8.29 en in de kliniek (opgenomen patiënten) van een 8.01 naar 8.23.

De Santeon-ziekenhuizen die met elkaar kennis en ervaring delen, zijn Catharina Ziekenhuis Eindhoven, Martini Ziekenhuis Groningen, Medisch Spectrum Twente, Onze Lieve Vrouwe Gasthuis Amsterdam en St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen