12.000 banen TSN op tocht omdat gemeenten niet kostendekkend vergoeden

0
1888

TSN Thuiszorg is in serieuze financiële problemen. Vandaag heeft het bedrijf uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank in Almelo. Hiermee staan 12.000 banen op de tocht.

Door gebrek aan politieke daadkracht zijn thuiszorgorganisatie niet meer in staat om een kostendekkende vergoeding te ontvangen van gemeenten. De thuiszorg in Nederland wordt al langere tijd ernstig bedreigd. De prijzen die gemeenten betalen zijn de afgelopen jaren sterk gedaald, net als het aantal uren dat thuiszorgorganisaties mogen leveren. Steeds meer gemeenten stoppen zelfs bijna helemaal met het inkopen van thuishulp. Ook zijn gemeenten steeds minder HH2 (organisatie van het huishouden) gaan indiceren terwijl het aandeel van de goedkopere HH1 (de ‘traditionele’ huishoudelijke hulp) steeds groter werd.

“De tarieven voor thuishulp zijn de afgelopen jaren extreem gedaald. Bureau Berenschot heeft onlangs becijferd dat deze daling maar liefst 25% bedraagt”, aldus Jongstravan TSN. “Daar komt bij dat veel gemeenten de afname van hulp bij de huishouding fors hebben teruggeschroefd of er zelfs bijna helemaal mee zijn gestopt.”

Deze ontwikkelingen raken TSN extra hard omdat veruit de meeste van onze medewerkers vaste contracten en veel dienstjaren hebben. Jongstra: “Deze vaste contracten bieden voordelen voor zowel medewerkers als cliënten maar de bijbehorende loonkosten zijn wel aanzienlijk hoger dan die van flexwerkers. Er is een ongelijk speelveld ontstaan, waarop thuishulp in vaste dienst onmogelijk wordt gemaakt. Cliënten en medewerkers zullen de dupe zijn. Het zo gevreesde sociaal bloedbad dreigt werkelijkheid te worden. Er is nog een laatste kans om dit te voorkomen. Den Haag moet dan wel snel en effectief ingrijpen.”

Dit had bij TSN gevolgen voor circa 4.300 collega’s die oorspronkelijk HH2werk verrichtten en daarvoor ook beloond werden. Zij zijn dus steeds meer op HH1niveau gaan werken. De gemeenten betaalden TSN het lage tarief dat hoort bij HH1werk. Dit betekent dat TSN ongeveer 6 euro per gewerkt uur moest toeleggen op deze werkzaamheden. Dat konden en kunnen wij niet langer volhouden.

In mei van dit jaar is de de beloning voor deze 4.300 collega’s naar beneden bijgesteld, op basis van de werkzaamheden die zij verrichten. Dus beloning op FWG 10 niveau voor HH1 werk en beloning op FWG 15 niveau voor HH2 werk. Maar TSN zei deze maatregel te moeten nemen om TSN te kunnen laten voortbestaan en de werkgelegenheid van onze medewerkers te redden. De rechtbank heeft vorige week geoordeeld dat TSN deze aanpassing van de beloning niet mocht doorvoeren en deze met terugwerkende kracht ongedaan moest maken. Deze financiële last kan TSN niet dragen. Mede daarom blijkt er geen andere oplossing dan het aanvragen van surseance van betaling. Gedurende de periode van surseance, verandert er feitelijk niets voor de 40.000 clienten en de 12.000 medewerkers van TSN. TSN blijft doorgaan met de dienstverlening aan haar clienten en medewerkers dat het dienstverband in stand blijft. Samen met de bewindvoerder die wordt aangesteld door de rechtbank zal het bestuur van TSN de volgende stappen bepalen.

Verstrekkende gevolgen
“Natuurlijk hebben we op alle mogelijke manieren geprobeerd het beleid van de overheid, zowel landelijk als bij de gemeenten, te beinvloeden”, gaat hij verder. “We hebben gelobbyd. We hebben hard de noodklok geluid, vaak samen met andere zorgaanbieders en met de FNV. Helaas moeten wij nu vaststellen dat dit onvoldoende heeft geleid tot bijstelling van het overheidsbeleid. Dat vind ik uiterst triest, want de gevolgen zullen verstrekkend zijn voor tienduizenden medewerkers en clienten.”

TSN rest geen andere optie dan surseance van betaling aan te vragen. Een door de rechtbank aangewezen bewindvoerder zal samen met de directie de volgende stappen bepalen. “Wij zullen het uiterste doen om de belangen van onze medewerkers en clienten te behartigen”, concludeert Jongstra. “Gedurende de surseance blijven wij onze tienduizenden clienten natuurlijk van dienst.”

Het uitstel van betaling geldt volgens TSN alleen voor de Hulp bij de Huishouden en de indirecte medewerkers van TSN Thuiszorg. De andere bedrijfsonderdelen zoals Verzorging & Verpleging en de woonzorgcentra vallen erbuiten. Het betreft 1050 vaste banen.

Het personeel is inmiddels ingelicht met een brief[PDF]. Medewerkers met vragen kunnen terecht bij een speciaal informatiecentrum.