Longarts Wanda de Kanter wint opnieuw Vrouw in de Media Award

Array
Longarts Wanda de Kanter ontvangt de Vrouw in de Media Award 2015. Net als vorig jaar kreeg De Kanter de meeste stemmen voor de deskundige die zich het best in de media heeft geprofileerd. De Kanter kreeg 26 procent van de ruim 2500 stemmen. Ze wil voorkomen dat pubers beginnen met roken door tabak te denormaliseren. Ook hoogleraar en terrorisme-expert Beatrice de Graaf (tweede) en Tineke Ceelen (derde), directeur Stichting Vluchteling en winnaar Vrouw in de Media Award 2012, worden als rolmodellen gezien vanwege hun mediaoptredens in 2015. De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform VIDM.nl en Sprekersbureau ZijSpreekt en wordt op 8 maart aan de Erasmus Universiteit uitgereikt.

30 procent vrouw
De Vrouw in de Media Award, een beeld van kunstenaar Ellen Buchwaldt, wordt voor de zevende keer uitgereikt. De initiatiefnemers zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia schommelt al jaren tussen de 25 en 30 procent *. Uit de inventarisatie van de NPO en onderzoek van de LSJ Nieuwsmonitor in opdracht van NRC Handelsblad blijkt dat het aantal vrouwen in televisieprogramma’s bij de publieke omroep in de afgelopen vijf jaar is gedaald (NRC, 9 juli 2015).

De NPO heeft begin januari aangekondigd programma-ideeën te selecteren op diversiteit, want de publieke omroep wil naast meer vrouwen ook meer kleur. Ook onder de twintig genomineerden voor de Vrouw in de Media Award was niet of nauwelijks kleur te bekennen. Het geeft aan dat de diversiteit in de Nederlandse nieuwsmedia nog veel aandacht verdient.
Wanda de Kanter wint voor de tweede keer de Vrouw in de Media Award. Eerder ging de prijs naar Dressuurrijdster en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabiste Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).

Wanda de Kanter
Longarts Wanda de Kanter is voorzitter van de Stichting Rookpreventie Jeugd. Ze voert al vijf jaar gedreven actie tegen de tabakslobby. Haar missie is om te voorkomen dat adolescenten beginnen met roken door het denormaliseren van tabak. Ze laat geen kans voorbij gaan om in de media haar motivatie uiteen te zetten. Samen met collega Paulien Dekker is ze initiatiefnemer van ‘Nederland Stopt! Met roken’. Ze trekken samen op om de jongere generatie te waarschuwen voor de valkuilen van het roken. De Kanter is degene die vooral naar buiten treedt en o.a. social media aangrijpt om te wijzen op de effecten van roken. En ze wordt gehoord. Heel veel media wisten haar ook in 2015 te vinden.

Een greep uit de motivatie die stemmers gaven: “Wanda profileert zich als deskundig en professioneel in haar vakgebied. Ze is open, kritisch en actueel;  Ze zet het belang van anti-roken op de kaart in het belang van de gezondheid van anderen!; Betrokken arts die een relevant gezondheidsprobleem op een uiterst positieve wijze onder de aandacht weet te brengen; Ze durft het aan tegen de zeer machtige tabakslobby op te staan met als doel minder kankerdoden in Nederland. Ze wordt tegengewerkt en zwartgemaakt; Geweldige pleitbezorger voor niet-roken; Wat een passie, gedrevenheid en liefde voor haar vak, voor haar patiënten, en tomeloze energie om zich belangeloos in te zetten voor een rookvrij Nederland. Als iemand ‘m verdient, dan is het Wanda de Kanter wel. “

Over Vrouw in de Media
Gegevens voor de totstandkoming van de VIDM-award zijn mede gebaseerd op het onderzoek ‘naar de zichtbaarheid van vrouwen in de Nederlandse media van 2015’ in opdracht van VIDM.nl en ZijSpreekt uitgevoerd door de afdelingen Media & Journalistiek en Media & Communicatie van de Erasmus School for History, Culture and Communication. In het onderzoek zijn alle landelijke dagbladen en een aantal informatieve tv-programma’s van de publieke omroep meegenomen. Op basis van tientallen lijsten is per 10 categorieën onderzocht welke vrouw in 2015 het meest in het nieuws is geweest. Hier kwamen 20 nominaties uit voort. Het publiek kon vervolgens online stemmen op de vrouw die in de media het sterkst haar expertise heeft uitgedragen.

Edith Schippers meest in het nieuws in 2015
Net als in 2011, 2012 en 2013 is minister Edith Schippers de vrouw die het meest in het nieuws is geweest. Van alle vrouwen wordt zij het meest genoemd in de media. Als er gekeken wordt naar de 10 categorieën blijkt dat net als elk jaar de vrouwen in de politiek in totaal het meeste in het nieuws komen. Dit jaar staat op de tweede plek de categorie Sport en op plaats drie de categorie Media.

* Een overzicht van onderzoeken en artikelen op gebied van gender en media zijn te vinden op http://youcantbewhatyoucantsee.com/links/
Laatste Nederlandse onderzoek:
Mannen beheersen nog altijd het nieuws

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen