Q-support blij met advies Nationale ombudsman

0
377
Q-support blij met advies Nationale ombudsman “Erkenning voor patiënten”

In het vandaag uitgegeven rapport Q-koorts, een kwestie van erkenning doet de Nationale ombudsman verslag van zijn onderzoek naar de lessen die de overheid heeft geleerd van de Q-koorts. Annemieke de Groot, directeur van Q-support, is blij met de erkenning die de Nationale ombudsman patiënten biedt en de actieve rol die hij wil spelen om het gesprek tussen overheid en patiënten te organiseren.

 In het rapport Q-koorts, een kwestie van erkenning, doet de Nationale ombudsman een aantal concrete aanbevelingen. Zo stelt hij onder meer dat patiënten zich nog steeds niet (h)erkend voelen door de overheid. Dat staat hun herstel in de weg. Vandaar dat hij pleit voor een concreet gebaar. Dat kan op de instemming van De Groot rekenen. “Het gaat hier om erkenning van de indringende problemen waar veel patiënten zich bijna 10 jaar na de uitbraak nog steeds voor gesteld zien. Het zou heel mooi zijn als overheid en patiënten hier samen uit komen. Fijn dat de Nationale ombudsman een handreiking doet om dit gesprek te faciliteren.”

Patiëntenzorg

Verder vindt De Groot het geruststellend dat de procedures na de Q-koortsepidemie naar behoren zijn aangepast. “Die lessen zijn gelukkig geleerd. Dat zou dus na een volgende uitbraak van een zoönose beter moeten gaan. Wat ik me nog wel afvraag is hoe de zorg voor patiënten dan op gang komt. Signalering en communicatie zijn belangrijk, maar dan zijn we er nog niet. Dan dient er nog een brug geslagen naar de juiste zorg voor besmette mensen. Het heeft na de Q-koortsepidemie ruim 5 jaar geduurd voor Q-support in het leven werd geroepen. Wij stellen vast dat er dan al veel onherstelbaar leed heeft plaatsgevonden. Die les moeten we ook trekken en die patiëntenzorg, bijvoorbeeld met een organisatie als Q-support meteen gaan organiseren.”

Medestander

Directe steun geeft de Nationale ombudsman voor het recent uitgegeven Q-koorts Kompas van Q-support. Annemieke de Groot: “Hierin doen wij een dringend beroep op de overheid en maatschappelijke instanties om ervoor te zorgen dat er integrale zorg voor patiënten beschikbaar blijft, ook na 2018 als Q-support ophoudt te bestaan. Hierin vind ik in de Nationale ombudsman nadrukkelijk een medestander. Dat geldt ook voor het borgen van alle kennis en deskundigheid die door Q-support is opgebouwd over Q-koorts. Ook dat signaal geeft de Nationale ombudsman gelukkig af.”

Bron: Q-Support

advertentieEinde Bericht ___________________________________________
DELEN
Vorig artikelEuropese primeur: Gewichtloos revalideren met Zero-G
Volgend artikelUMCG organiseert “Hackathon” met professionals en patiënten
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.