Patiënten houden zorgverleners Mammacentrum Treant spiegel voor

Array

Het Mammacentrum van Treant Zorggroep organiseerde afgelopen maand twee spiegelbijeenkomsten met patiënten en hun naasten. Onafhankelijke gespreksleiders van Zorgbelang Drenthe en Zorgbelang Groningen gingen met hen in gesprek over hoe zij de zorg bij het Mammacentrum (hebben) ervaren. De zorgverleners waren deze avonden aanwezig als toehoorders.

Hoe ervaren patiënten de zorg binnen het Mammacentrum? Wat vinden patiënten belangrijk tijdens de eendagsdiagnostiek? Dat waren enkele vragen waarop de zorgverleners van het Mammacentrum graag antwoorden wilden. ‘Het Mammacentrum bestaat nu ruim een jaar en we krijgen veel positieve feedback van onze patiënten’, vertelt radioloog Frederique Trietsch. ‘We willen graag van hun ervaringen leren, om op deze manier onze zorg en dienstverlening verder te kunnen verbeteren.’

Waardevol

‘Tijdens de spiegelbijeenkomsten hoorden we rechtstreeks van patiënten wat zij als goed en minder goed ervaren’, vertelt physician assistant Edith Talman. ‘De door hen voorgehouden spiegel is ontzettend waardevol en heeft op ons allemaal grote indruk gemaakt.’ Tijdens de gesprekken werd onder andere besproken hoe het traject van onderzoeken en uitslag op dezelfde dag wordt ervaren, hoe gesprekken met individuele zorgverleners verlopen en hoe de informatievoorziening verloopt.

Open en respectvol

Een van de gespreksleiders was Fred Molenhuis van Zorgbelang Drenthe, ook hij is positief: ‘Deze vorm van feedback geven en ontvangen werkte voor zowel de patiënten als de zorgprofessionals erg goed en positief. De avonden waren bijzonder om bij aanwezig te zijn; de sfeer onderling was open en respectvol. Wat vooral naar voren kwam, is dat patiënten echt voelen dat zij centraal staan; de zorg en de communicatie is heel persoonlijk. Daarbij kwamen patiënten ook met concrete voorbeelden hoe het Mammacentrum dit verder kan verbeteren. Zo waren veel vrouwen van mening dat de hoeveelheid informatie die vanuit het Mammacentrum wordt gegeven, nooit te veel kan zijn. Niet alleen als het om de uitslag borstkanker gaat, maar bijvoorbeeld ook wanneer het behandeltraject is afgerond of als het om een goedaardige tumor gaat.’

Spiegelbijeenkomsten

Een spiegelbijeenkomst is een groepsgesprek met patiënten en hun naasten, onder leiding van een of twee getrainde onafhankelijke gespreksleiders. Medewerkers die bij de patiëntenzorg betrokken zijn geweest, zijn als toehoorder bij het gesprek aanwezig. In het gesprek bespreken de patiënten hun ervaringen over de ontvangen zorg en dienstverlening van – in dit geval – het Mammacentrum. Op deze manier ontvangen de zorgverleners relevante feedback van patiënten, om op deze manier het zorgproces verder te kunnen verbeteren.

Mammacentrum

Het Mammacentrum van Treant Zorggroep is hét borstkankercentrum van Noord-Nederland als het gaat om eendagsdiagnostiek, state-of-the-art behandelmethoden én persoonlijke aandacht. Patiënten kunnen na verwijzing van de huisarts elke werkdag terecht. Daarnaast is ook academische kennis in huis aanwezig. Kortom, het gespecialiseerde en multidisciplinaire borstkankerteam staat elke dag klaar om de best mogelijke zorg te leveren. De borstkankerzorg van Treant is deze maand beloond met het roze lintje van Borstkankervereniging Nederland.

Bron: Treant

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen