Patiënt krijgt betere kwaliteit dankzij transparantie in de zorg

“DICA heeft laten zien dat openheid heeft geleid tot beter resultaat. De kwaliteit van de zorg is door uw registraties daadwerkelijk omhoog gegaan en dat is heel goed nieuws voor patiënten” zo stelde minister Schipper in haar videoboodschap tot de aanwezigen op het lustrumcongres van DICA, het Dutch Institute for Clinical Auditing.

Krachtig instrument

Daarmee werd nog eens benadrukt dat DICA een niet meer weg te denken speler in de Nederlands gezondheidszorg is geworden. Klinische registraties hebben bewezen een krachtig instrument te zijn waarmee de artsen de zorg die ze leveren continu kunnen verbeteren. Professionals uit de medische sector slaan hiervoor de handen ineen, met input van de patiënten.

Resultaten

Sinds de oprichting van DICA in 2009 zijn meer dan 300.000 patiënten geregistreerd. Op dit moment faciliteert DICA 23 kwaliteitsregistraties voor 17 beroepsverenigingen van medisch specialisten. Enkele resultaten, zoals DICA presenteerde:

      • 55% minder sterfte na maagkankeroperaties.
      • 52% sterfte afname bij darmkanker van 4,8% in 2011 naar 2,3% in 2015, waar bij afhankelijk van het tumorstadium tot 89% van de darmkankerpatiënten laparoscopisch behandeld worden. Dit is een toename van 30% van dit type behandelingen (kijkoperaties).
      • 16% afname in complicaties na een acute aneurysma chirurgie (verwijde buikslagader).
      • Nederland koploper bij registratie borstimplantaten sinds april 2015: 9000 patiënten en 15.000 implantaten, dat is 80% van totaal. Nut nu al bewezen door schorsing fabrikant vanwege vervuiling.
      • Doelmatigheidsonderzoek van geneesmiddelen toegevoegd aan registratie: Vroeger duurde het veel langer voordat nieuwe medicijnen beschikbaar werden voor Nederlandse patiënten. Nu zijn deze, nadat hun waarde in wetenschappelijk onderzoek aangetoond is, direct beschikbaar onder voorwaarde dat het gebruik goed gemonitord wordt door gelijktijdige registratie. Bij de behandeling van uitgezaaide huidkanker zijn de medicijnen daardoor eerder beschikbaar voor patiënten.

    Eric-Hans Eddes, directeur van DICA: “De resultaten zijn heel goed en daar zijn we trots op. Maar belangrijker: Kwaliteit is meetbaar en dus verbeterbaar. We hebben in de laatste 5 jaar veel bereikt, maar we zijn nog lang niet klaar. DICA zet het komende jaar verder in op het meten van patiëntenfeedback, want de ervaringen van de patiënt met het behandelingsresultaat is waar het om gaat.

  • Daarnaast is er veel aandacht voor het terugdringen van de registratielast voor de ziekenhuizen. Dit staat hoog op de agenda bij DICA. Wij werken hier hard aan en hebben de afgelopen tijd al behoorlijk wat weten te verminderen, bijvoorbeeld door koppelingen met Elektronische Patiënten Dossiers, PALGA en endoscopie systemen. We blijven dus volop investeren in ICT oplossingen om daarmee de administratieve lasten te verminderen. Met elkaar zorgen wij ervoor dat de zorg nog beter wordt en betaalbaar blijft, niet alleen voor onszelf maar vooral voor de patiënt. Quality it’s about you.”

Bron: hkstrategies