Consument wil persoonlijk advies over pijnstillers

0
757

Pijnpeiling 2018
Consumenten en chronische patiënten willen bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen als pijnstillers persoonlijk advies door deskundig personeel. Dit blijkt uit de jaarlijkse Pijnpeiling van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) in opdracht van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven(CBD).
Pijnstillers als zelfzorggeneesmiddel zijn veilig bij het juiste gebruik. De kennis over veilig gebruik schiet echter te kort, ook bij chronische patiënten, die veel pijnstillers slikken: 40% van chronische patiënten weet niet dat vrij verkrijgbare pijnstillers forse bijwerkingen kunnen hebben. En de helft van chronische patiënten beschikt over onvoldoende kennis over het gebruik van combinaties van pijnstillers.

Een zorgelijk beeld met een hoopvol randje, volgens IVM-directeur Ruud Coolen van Brakel: “Het is positief dat een groot deel van de respondenten openstaat voor persoonlijk advies, ook van de drogist, en zelfs als dat advies ongevraagd is.”

Advies voorwaarde vrije verkrijgbaarheid

Driekwart vindt het belangrijk dat in de drogisterij deskundig personeel aanwezig en beschikbaar is om te adviseren over aankoop en juist gebruik van pijnstillers. En bijna 80% waardeert het als de drogist (ongevraagd) waarschuwt voor risico’s. Het geven van goede informatie is een belangrijke voorwaarde voor de vrije verkrijgbaarheid van deze middelen, zo vindt het merendeel van het panel.

Verantwoorde zorg

Marten Hummel, directeur van het CBD. “Het onderzoek bevestigt wat drogisten dagelijks in de praktijk merken: de kennis over pijnstillers schiet te kort. Niet alleen bij consumenten, maar ook bij chronische patiënten die al in het zorgcircuit zitten. Consumenten én patiënten lezen niet altijd de bijsluiters, maar willen wel persoonlijk  advies. Het onderzoek laat het belang zien dat er altijd een (assistent)drogist persoonlijk aanwezig én beschikbaar moet zijn om de klant te adviseren over aankoop en het juiste gebruik.

De (assistent)drogisten aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg (ruim 85% van alle drogisten) geven verantwoorde zorg, vragen goed door, adviseren over het juiste gebruik en wijzen op bijwerkingen, risico’s en interacties. En als het nodig is, verwijzen we door naar de huisarts. Om consumenten nog beter te adviseren organiseren we een pilot om in de drogisterijen ongevraagd risicowaarschuwingen bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen te geven. Want wij vinden het belangrijk dat de consument het juiste advies krijgt over alles wat met gezondheid heeft te maken.”

Publiekscampagne en Pijnpeiling

Om de consument en patiënt goed te informeren organiseert de sector jaarlijks drie publiekscampagnes. Alle drogisterijbedrijven nemen deel aan deze campagnes. In de week van 5 november staan ‘Pijn en pijnstillers’ en de Pijnpeiling centraal. Vorig jaar bleek uit de Pijnpeiling een overschatting van de eigen kennis en een onderschatting van de risico’s bij consumenten. Dit jaar lag de focus naast inhoudelijke kennis over pijnstillers, op het ervaren van pijn en standpunten over de vrije verkrijgbaarheid van pijnstillers: een ruime meerderheid heeft behoefte aan advies over de risico’s en bijwerkingen door de drogist.

Bron: Centraal Bureau Drogisterijbedrijven

Vorig artikelPleegouders houden belastingvrijstelling van hun pleegvergoedingen
Volgend artikelIsala lanceert app voor paren met kinderwens
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.