IGZ reageert laks op klachten van patiënten

Array

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) reageert laks als patienten een klacht indienen over hun behandeling.
Dat staat in de Volkskrant van vandaag. De redactie van de krant kreeg inzage in een zwartboek met honderden klachten die zijn binnengekomen bij een meldpunt van de Nationale Ombudsman en het consumentenprogramma TROS Radar. In het zwartboek zijn 334 klachten terechtgekomen. Daaruit zou blijken dat de inspectie patienten vaak niet serieus neemt, te weinig doet met ernstige meldingen en erg langzaam werkt. “Jaarlijks dient ze minder dan twintig klachten in bij het tuchtcollege. Een onverklaarbaar laag aantal”, constateert Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer.
Meldpunt
Het meldpunt voor klachten over de IGZ werd in januari ingesteld. Aanleiding was een vernietigend rapport van Brenninkmeijer over de zaak van baby Jelmer, die in 2007 geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt raakte na een operatie in het UMCB. De inspectie erkende dat ze ernstige fouten heeft gemaakt in de slepende zaak.

Hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam Johan Legemaate relativeert in de krant de klachten enigszins. De inspectie moet volgens hem vooral toezicht houden op het systeem als geheel. Omdat daardoor patienten in de kou blijven staan, pleit hij voor een onafhankelijke instantie voor individuele klachten.

TROS Radar besteedt maandagavond aandacht aan de zaak. Het opgestelde zwartboek wordt in de uitzending aangeboden aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD).

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen