Hoeveel geld gaat er door zo’n Breast Cancer Awareness Evening niet naar onderzoek en wat biedt awareness??
ArrayWat kan ik mij vandaag toch weer ergeren aan de leeghoofdigheid van glossy-journalsiten en ander volk op twitter dat borstkanker alleen met fashiondetails en glossy foto’s kan combineren. Mijn hoop voor een andere oktober zonder blije roze verhalen en glamour- feestjes is nog voor het begin van de maand al vervlogen. In mijn tijdlijn op twitter zie ik de meest ergelijke tweets waarin het voornamelijk gaat over borstkanker en bewustzijn en niet over sterfte en betere behandeling.
Ik wil geen “evenings” meer zien waar BN-ers en damesbladenmakers, in zacht roze licht, het sprookje van borstkanker bewustzijn wordt verteld. ‘Bewustzijn’ maakt geen einde aan borstkanker; wetenschappelijk onderzoek naar oorzaken wèl. ‘Roze lintjes dragen’ maakt geen einde aan de sterfte ten gevolge van borstkanker; wetenschappelijk onderzoek wèl. En hoeveel geld gaat er als gevolg van zo’n Breast Cancer Awareness Evening niet rechtstreeks naar onderzoek? Hoeveel hebben de bezoekers van de Breast Cancer Awareness Evening zelf financieel bijgedragen ter compensatie van de mooie avond met entertainment en de versnaperingen die ze daar hebben genoten? En hoeveel geld hebben BN-ers, roze hakken designers en dames glossymakers daar gelijk bijeengebracht. Hebben ze ook een bedrag gedoneerd voor de free publicity die ze op zo’n event hebben gekregen?
Want met de uitspraken van Quinty Trustfull (‘Borstkanker is meer dan mooie jurk’) wordt ik eigelijk heel er boos en voel ik plaatsvervangende schaamte. Borstkanker is een Djurk en geen fashionaccessoires! De start van de borstkankermaand is met tweets over: ” een mooie avond, aangrijpende verhalen, optredens Waylon, Ferry Doedens, Sabrina Starke, én waanzinnig goede pink hakken van @Quinty Trustfull” behoorlijk pijnlijk en staan in schril contrast met de realiteit van borstkanker. Maar u kan er nog een goede wending aan geven.
Geef geld aan onderzoek zonder er een of ander prulletje voor te kopen. Als u werd uitgenodigd voor een borstkankerfeestje, berekenen wat uw aanwezigheid u waard was, is het een vorm van Free Publicity voor u, uw product of uzelf doneer daar dan geld voor ten behoeve van borstkankeronderzoek plus het geld voor de gratis genuttigde consumpties aan een organisatie die het geld rechtstreeks ten goede laat komen aan onderzoek dat de sterfte van borstkanker reduceert!
Janine Budding