Independer teleurgesteld over inhoudelijke fouten in NRC en Volkskrant

Array

transparantieVolkskrant en NRC plaatsten zaterdag artikelen over de verschillen tussen verzekeringsvergelijkingssites
In beide dagbladartikelen staat een aantal inhoudelijke fouten. Wij vroegen betreffende journalisten voor publicatie om deze fouten te corrigeren maar dat hebben ze helaas niet volledig gedaan. Wij vinden dit jammer, niet alleen omdat de fouten een verkeerd beeld van Independer geven. Maar vooral omdat we het belangrijk vinden dat mensen goed weten waar ze voor kiezen bij het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering. De onjuistheden in beide artikelen zetten de consument op het verkeerde been. Dat betreurt Independer.
NRC corrigeerde een aantal onjuistheden wél in de online versie van het artikel.

Transparantie
De artikelen suggereren dat Independer zich laat leiden door haar verdiensten bij het tonen van zorgverzekeringen in de vergelijkingen. Dit is niet waar. Transparantie voor de consument vinden wij heel belangrijk. Daarom tonen wij juist alle aanbieders.

Hoe wij kiezen
In onze Top 3 staan de verzekeringen die het best passen bij de wens van de klant, gesorteerd op beste keuze. Die beste keuze is naast scherpe premie gebaseerd op de voorwaarden en op de kwaliteit van dienstverlening. Bovendien houdt Independer rekening met de vraag of de klant vrije zorgkeuze heeft. Als een polis geen dekking geeft voor alle ziekenhuizen in de omgeving van een klant, dan krijgt deze een lagere rating binnen onze vergelijking.

Provisie
Op verzoek van consumenten staan in onze top 3 alleen verzekeraars waarvoor Independer het hele proces van aanvragen eenvoudig kan begeleiden. Direct naast de top 3 staat de polis met de laagste prijs, of Independer nu wel of geen samenwerking met die verzekeraar heeft. Dit is essentieel voor mensen die alleen zoeken op prijs. Direct op de volgende pagina staat het overzicht van de hele markt, met of zonder samenwerking met Independer.

Independer verdient geen 10% van de premie zoals het NRC–artikel in eerste instantie stelde (maar in de online versie corrigeerde). Het gaat verreweg in de meeste gevallen om een provisie van 2% per jaar of soms om een eenmalige vergoeding van ongeveer 100 euro. Deze inkomsten zijn nodig voor onze dienstverlening waarbij ruim 200 mensen aan het werk zijn om alle consumentenvragen te beantwoorden.

Misverstand
Beide artikelen noemen de ‘Take Care Now’ jongerenpolis van Agis, onderdeel van Achmea. Dit voorbeeld bevestigt overigens dat Independer de polissen van haar aandeelhouder Achmea niet bevoordeelt. Maar hier speelt iets anders. De genoemde polis heeft een lage prijs maar hij biedt een zeer beperkte toegang tot maar 29 van de 90 ziekenhuizen. Daarom scoort de Agis-polis in onze Beste Keuze formule minder goed. Uiteraard is hij wel voor de dezelfde prijs bij Independer te vinden.
Independer ziet beperkte keuze, verplichte apotheek en risico op bijbetalen als belangrijke punten van overweging bij het kiezen van je zorgverzekering.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen