
Europese normen voor bestuurders met slaapapneu voor meer verkeersveiligheid
ArrayVanaf 20 augustus gelden in België nieuwe Europese minimumnormen voor bestuurders die lijden aan #slaapapneu. België was één van de enige Europese landen die al sinds 1998 op eigen initiatief minimumnormen voor slaapapneu hadden, en dus verandert er voor Belgische bestuurders in de praktijk niet zo veel. Vanaf nu gelden deze minimumnormen echter ook buitenlandse chauffeurs op Belgische wegen, wat de verkeersveiligheid zal vergroten.
Slaapapneu
Voortaan zijn alle bestuurders die aan een matige of ernstige vorm van slaapapneu lijden, niet rijgeschikt. Dit betekent dat ze geen voertuigen mogen besturen waarvoor een rijbewijs nodig is, zoals auto’s, bromfiets en motorfietsen. Zij kunnen wel voor een beperkte tijd rijgeschikt bevonden worden indien ze worden behandeld en opgevolgd door een arts. Deze normen gelden niet voor gewone en elektrische fietsen.
Rijbewijs
Deze normen zijn van belang voor alle bestuurders die een Belgisch rijbewijs willen aanvragen of vernieuwen. Wie lijdt aan slaapapneu en toch rijdt zonder begeleiding van een arts, riskeert een boete tot 2.000 euro.
Concentratiestoornissen
Mensen die aan slaapapneu lijden, worden ’s nachts verschillende keren wakker als gevolg van ademhalingsproblemen. Apneuperioden beletten dat er voldoende diepe en droomslaap is. Door het voortdurend wakker schieten wordt ook de continuïteit van de slaap verstoord. Dit is de reden waarom apneu leidt tot slaperigheid, concentratiestoornissen en geheugenverlies overdag. Deze concentratiestoornissen zijn een risico wanneer je aan het verkeer deelneemt, en daarom is een goede medische opvolging absoluut nodig.
Wie vragen heeft over slaapapneu en rijvaardigheid, neemt best contact op met de huisarts.
Bron: FOD Mobiliteit en Vervoer