
Calamiteiten melden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg
ArrayZorg is mensenwerk. En waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het is belangrijk om van fouten te leren. Dit om de kans op herhaling zo klein mogelijk te maken. Het is voor zorgaanbieders niet altijd duidelijk wat een calamiteit is. En wat ze wanneer aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (inspectie) moeten melden. De inspectie wil hier duidelijkheid over scheppen en heeft daarom een brochure gemaakt.
Wat is een calamiteit?
We spreken van een calamiteit als een patiënt ernstige schade heeft opgelopen of zelfs is overleden, omdat er iets niet goed is gedaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: meerdere verpleegkundigen misten te hoge bloedsuikerwaarden in de dagcurve waardoor de cliënt overleed.
Waarom is het melden van een calamiteit belangrijk?
Zorgaanbieders kunnen veel leren van calamiteiten. En dat begint bij het herkennen en erkennen ervan. Alleen als dat gebeurt, kan men de gebeurtenissen onderzoeken en ervan leren. Een calamiteit moet altijd gemeld en onderzocht worden. Door de gebeurtenis goed te onderzoeken, kan de betrokken instelling passende maatregelen nemen. Hierdoor verkleint de kans op herhaling. En wordt de zorg beter en veiliger.
Wanneer moet je melden?
Als duidelijk is dat er sprake is van een calamiteit, moet de zorgaanbieder binnen drie werkdagen melden. Bij twijfel of een bepaalde gebeurtenis een calamiteit is, mag een zorgaanbieder eerst zelf onderzoek doen. Dit onderzoek mag maximaal 6 weken duren. Is er na dat onderzoek nog steeds twijfel, dan adviseert de inspectie om toch te melden.
Verder
In de brochure (pdf-bestand, 808 kB) gaat de inspectie verder in op, onder andere, bovenstaande vragen. De inspectie blijft met de zorgaanbieders, patiënten en zorgverleners in gesprek over de ontwikkelingen rond dit onderwerp.
Bron: IGZ