Vloeiend leren lezen en de koppeling van klank en letter
ArrayTwee promoties over vloeiend lezen met dyslexie
Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor. Uit onderzoek blijkt dat de hersenen van mensen met dyslexie bepaalde kenmerken hebben die niet bij anderen worden gevonden. Deze verschillen maken het moeilijker om koppelingen te leren tussen klanken en letters en het zijn juist deze koppelingen die de basis vormen van het lezen en spellen. Maaike Zeguers en Sebastián Aravena, beiden van IWAL instituut voor leerproblemen, promoveerden op onderzoeken naar vloeiend lezen bij mensen met dyslexie. Tevens is er een symposium.
De mechanismen achter vloeiend leren lezen
Maaike Zeguers kijkt in haar onderzoek naar de ontwikkeling van leesvloeiendheid, zowel bij gemiddelde lezers als bij kinderen met dyslexie. Beginnende lezers bereiken al snel een hoge nauwkeurigheid terwijl leesvloeiendheid veel trager ontwikkelt. Bovendien vormen leesvloeiendheidsproblemen het meest hardnekkige symptoom van dyslexie. De studies in dit proefschrift hebben als doel om het begrip te vergroten van deze fase waarin leesvloeiendheid ontwikkelt, zowel bij gemiddelde lezers en kinderen met dyslexie. In het bijzonder richt Maaike Zeguers in haar promotie zich op de cognitieve en affectieve mechanismen die ten grondslag liggen aan succesvolle en stagnerende ontwikkeling van leesvloeiendheid.
Promotie Maaike Zeguers
Download de samenvatting (PDF)
Koppeling klank en letter bij dyslexie
Zelfs met de meest succesvolle behandeltechnieken lukt het slechts in beperkte mate om mensen met dyslexie vloeiend te laten lezen. Sebastián Aravena probeert deze impasse te doorbreken met drie empirische studies. De oe, ui en eu: lettercombinaties die voor de meeste mensen direct gelezen worden als één klank, ook wel klank-tekenkoppelingen genoemd. Toch is het niet vanzelfsprekend voor mensen met dyslexie om deze combinaties als één klank te lezen. Uit het onderzoek van Sebastián Aravena blijkt o.a. dat het maken van deze klank-tekenkoppelingen een cruciale stap in onze leesontwikkeling blijkt te zijn.
Meer informatie over het onderzoek
Promotie Sebastián Aravena