Gamen in virtuele werelden activeert lui oog
ArrayHet spelen van computerspelletjes is niet alleen goed voor de hand-oog coördinatie, ook een lui oog wordt er door gestimuleerd. Bij mensen die last hebben van amblyopie (een lui oog) besluiten de hersenen voornamelijk het goede oog te gebruiken. Onderzoekers van de Nottingham University hebben ontdekt dat het navigeren in virtuele werelden het luie oog aan het werk zet. Een uur spelen staat volgens de onderzoekers gelijk aan 400 uur met een pleister op het goede oog rondlopen.
De onderzoekers van de Nottingham University hebben nu virtual reality ingezet om het luie oog te trainen en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat beide ogen wel gaan samenwerken, lezen we bij de BBC. In het kort komt het erop neer dat de onderzoekers proefpersonen een racespel lieten spelen waarbij het luie oog beelden te zien kreeg van de eigen auto, terwijl beelden van de andere ogen aan het goede oog getoond werden. Obstakels op de weg werden afwisselend aan het goede of aan het luie oog getoond, waardoor beide ogen wel móesten samenwerken wilde de proefpersoon succesvol de finish halen. De uitkomst is heel opmerkelijk: het resultaat dat normaal met vierhonderd uur pleisteren bereikt werd, werd ook bereikt na… één uur gamen! Sommige ouderen met gezichtsproblemen en kinderen met een lui oog hebben moeite met het onderscheiden van tekens of symbolen die dicht op elkaar gepakt zijn. De auteurs suggereren dat het spelen van actiegames hen zou kunnen helpen. Het onderzoek past in een reeks van studies naar vaardigheden van spelers van computergames. Ze bieden enig tegenwicht aan de wetenschappelijke aanwijzingen voor negatieve effecten van computerspelletjes. Gamen gaat vaak ten koste van echte lichaamsbeweging en het zou agressief gedrag bevorderen, op de korte termijn tenminste. Intussen is aangetoond dat gamers sneller reageren op visuele signalen en dat ze beter in staat zijn om verschillende (visuele) taken tegelijk uit te voeren. Daarbij komt nu deze verbetering in visueel vermogen.