Optimalisatietools
Met deze tool kun je de pagerank van je website checken.
Google PageRank
Gratis Webmaster Tools
Keyword Optimalisatie: Met de keyword optimalisatie tool ben je goed instaat snel een lijst in alfabetische volgorde te genereren van de meest voorkomende woorden om zo de dubbele eruit te filteren.
Domeinnaam Typo Generator: Deze tool genereerd typo domeinnamen welke het meest waarschijnlijk door internetters ingevoerd zullen worden.
Link checker: Controleer snel of alle links van en binnen je website goed werken en filter de ‘broken’ er tussen uit.
————————————————————————————————————————————————————–
Top 10 Website Promotie tools
Veel tools zijn op zich wel algemeen bekend, echter veel te vaak worden ze onvoldoende ingezet of zelfs volledig vergeten. Dit lijstje is dus niet zozeer zoiets als een geniale ingeving maar meer een checklist om af te vinken of ze (indien nodig) wel voldoende zijn ingezet.
Zoekmachines. Zoekmachines zijn een buitengewoon goed begin om bezoek te trekken naar Websites. Volgens onderzoek zorgen zoekmachines voor wel 84% van het bezoek van sites. Een goede strategie kan leiden tot enkele veelvouden in het bezoek.
Links. Denk aan de diverse startpagina’s, internetgidsen, hobbysites die enigszins wat bezoek trekken, etc. Plaats zelf als beloning ook links naar andere sites. Dit verhoogt de kans op het verkrijgen van een link en is tevens exact in de sfeer van het internet.
Persberichten. Een goed communicatieplan omvat ook het periodiek versturen van persberichten. Plaats je persberichten ook online zodat journalisten kunnen zien wat er al eerder te melden is geweest.
Eigen media. Denk aan folders, e-mail, naamkaartjes, etc. Veel bedrijven vergeten in hun e-mail standaard de site te vermelden hetgeen een gemiste kans is.
Word to mouth Tools. Geef je bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid andere bezoekers een tip te mailen vanaf de Site! Maak op deze manier gebruik van de netwerken van je huidige bezoekers om zo je bereik te vergroten.
Adverteren in e-zines / de traditionele print media / gebruik van personeelsadvertenties Adverteren dmv banners. Heel lang heb ik hier niet in geloofd, zie de extra lage click-through ratio’s, maar indien de banner echt midden in de doelgroep wordt geplaatst zijn er toch mogelijkheden om hier succesvol bezoek me te behalen. Het geheim zit hem vaak ook in het gebruik van een verschrikkelijk pakkende boodschap.
Real life Dagen / verenigingen / evenementen , etc. U moet daar aanwezig zijn waar de doelgroep zich bevindt!
Mail tools. Zorg ervoor dat je iets creeert wat mensen per email doorsturen. Pas echter wel op, het mag geen traditionele kettingbrief zijn omdat je dan het risico loopt door providers uitgesloten te worden.
Een Nieuwsbrief. Kan periodiek een enorme push in het bezoek geven. Een nieuwsbrief zorgt ook voor “Top of mind awareness” bij de doelgroep en kan tevens de uitstraling van het bedrijf stevig versterken.
Last, but not least: De site zelf!! Zorg dat hij tot herbezoek leidt, maak hem interessant en het liefst zo interessant dat zelfs een tweede en een derde bezoek nog niet genoeg is. Goede, interessante sites worden ook weer beloond met extra links en publiciteit en leveren zo ook weer extra bezoek op!
————————————————————————————————————————————————————–
Google Pagerank?
PageRank is een manier om webpagina’s op internet te ordenen in de mate van belangrijkheid. Het Pagerank systeem is ontwikkeld door wat later de oprichters van Google Inc. (Larry Page en Sergey Brin) zouden worden. In 1998 studeerden zij beide aan Stanforduniversiteit. Diezelfde universiteit heeft dan ook het patent op PageRank terwijl Google een handelsmerk heeft op PageRank.
Met behulp van de Google Toolbar is het mogelijk om een indruk te krijgen wat de PageRank is. De Toolbar PageRank loopt van 0 (ook wel PR0; het groene streepje ontbreekt dus Google vindt de pagina onbelangrijk) tot en met 10 (ook wel PR10; het groene streepje is over de volle breedte te zien en Google vindt de pagina zeer belangrijk). Als de cursor met de muis naar het vakje met PageRank wordt bewogen, dan wordt de Toolbar PageRank getoond. Intern heeft Google een nauwkeuriger waarde dan de 11 niveaus van de Toolbar PageRank.
Een pagina krijgt een hogere PR als er meer links van andere pagina’s zijn waarbij het aantal links op die andere pagina’s en de PR van die andere pagina’s ook van belang zijn. De Toolbar PageRank gebruikt waarschijnlijk een soort logaritmische schaal.
Om van PR3 naar PR4 te gaan hoeft het aantal inkomende links minder hard te groeien dan om van PR4 naar PR5 te gaan.Officieel staat de ‘Page’ in ‘PageRank’ voor Larry Page en niet voor het Engelse woord voor pagina, maar wellicht zegt Google dat alleen om sterker te staan bij de rechter als een concurrende zoekmachine de term PageRank wil gaan gebruiken.
Een hoge PageRank helpt om bovenaan de zoekresultaten te komen, maar het is zeker niet zo dat alleen een hoge PR van belang is. Wel is het mogelijk om op deze manier pagina’s bovenaan de zoekresultaten te krijgen bij zoekwoorden die eigenlijk niets met die pagina te maken hebben (zgn. Googlebom-methode).