Patiënt wordt beter van veranderingen in zorg

Array


Alleen maar klagen over de veranderingen in de zorg vindt ze te gemakkelijk. „Als we niets doen, wordt de zorg voor iedereen onbetaalbaar“, zegt Iris van Bennekom, directeur van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie.Ze verdomt het om zich in de slachtofferrol te laten drukken. Iris van Bennekom, directeur van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie
(NPCF), vindt het te gemakkelijk om alleen maar te klagen over hoe lastig alle wijzigingen en bezuinigingen in de zorg zijn voor de patiënt. „Veranderingen zijn nodig. Als we niets doen, wordt de zorg voor iedereen onbetaalbaar. Daar schiet niemand, dus ook de patiënt, iets mee op.“ Wel twijfelt Van Bennekom of de manier waarop het kabinet de zorg wil verbeteren, ook de beste is. Zo moeten zorgverzekeraars onder andere de kwaliteit en de prijs van de behandelingen bewaken. „Ik twijfel of de verzekeraars die rol aan kunnen.“ Toch kiest de koepelorganisatie van patiëntenverenigingen ervoor mee te werken met het kabinet. „Welke weg we ook inslaan, we weten nooit of het uiteindelijk leidt tot betere en betaalbare zorg. Maar we nemen het risico.“ Dat zestien procent van de mensen het afgelopen jaar heeft afgezien van zorg, omdat de kosten te hoog zijn, vindt Van Bennekom niet schrikbarend. „We hebben het eerder gezien toen vorig jaar de eigen bijdragen in de thuiszorg werden verhoogd. Toen zag een even grote groep af van hulp. Niet iedereen kwam daardoor ook in de problemen.“ Dat zou volgens Van Bennekom ook kunnen gelden voor de 27 procent die minder gebruik maakt van de fysiotherapeut. Het ziekenfonds vergoedde tot begin dit jaar standaard negen behandelingen. „Als mensen na vijf behandelingen al van hun klachten af waren, maar dan de negen maar afmaakten, dreef dat onnodig de kosten van het ziekenfonds op. Nu mensen de fysiotherapeut zelf moeten bekostigen, gaan
ze daar zorgvuldiger mee om.“ De NPCF wil niet beweren dat alle mensen die nu afzien van zorg, eerder onterecht die zorg kregen. „Bij wijzigingen in het systeem komen altijd mensen knel te zitten tussen de regels. Daar moeten we dan wat aan doen.“ De NPCF doet onderzoek naar wie die mensen zijn en hoe groot de gevolgen zijn. „Als blijkt dat het voor een groep mensen echt mis gaat, zullen we aandringen op reparatiewetgeving.“
Ingewikkeld
De veranderingen in de zorg groeien veel Nederlanders boven het hoofd. Zo blijkt uit onderzoek van Achmea Zorg en persorganisatie GPD dat de meesten wel weten dat de no claim begin dit jaar in het ziekenfonds is ingevoerd. Maar hoe die regeling precies werkt, snapt de helft niet. Vanaf volgend jaar wordt het voor zorggebruikers nog ingewikkelder. Dan verdwijnt het verschil tussen ziekenfonds en particulier. Van Bennekom: „Het is één van de grootste wijzigingen van de eeuw, vergelijkbaar met de introductie van de euro.“ Van Bennekom gaat er vanuit dat er bij zo’n mega-operatie dingen misgaan. Ze wil daarom dat er één loket komt waar burgers terecht kunnen met vragen en klachten over de zorg. „Of die nu gaan over slechte zorg of verzekeraars die lastig doen met overstappen. Nu zijn er zoveel instanties, van ombudsmannen tot rechters, die zich met zorg bezighouden dat niemand snapt waar hij met welk probleem terecht kan.“
Groot voordeel van het nieuwe zorgstelsel vindt Van Bennekom dat patiënten straks meer te kiezen hebben. Ze moeten de zorgverzekeraars aansturen door een verzekeraar uit te kiezen die ze goed vinden en te switchen zodra ze het niet meer eens zijn met de manier waarop die bijvoorbeeld zorg inkoopt. Hulpverleners en instellingen moeten gegevens verstrekken over de kwaliteit van hun behandelingen, zodat de patiënt kan winkelen bij ziekenhuizen voor bijvoorbeeld een heupoperatie.
De grote vraag is of burgers zitten te wachten op al die rompslomp en keuzes. Van Bennekom: „Voor een kleine groep is het heel belangrijk. Vergelijk het met de etiketten op potjes pindakaas. Twintig procent van de consumenten wil weten wat er in die pot zit. En als het je niet interesseert, pak je gewoon de goedkoopste of degene die ernaast staat. Zo wordt het met de zorg ook. Kiezen kan, maar moet niet.“
De NPCF heeft een meldpunt voor mensen die hinder ondervinden van de veranderingen in de zorg. Het is op maandag, dinsdag en donderdag van 10 tot 16 uur bereikbaar op nummer 030-2916777.

Bron: Brabants Dagblad

Recente artikelen