Webcolumn Juni 2005 van NVZ
ArrayIn de webcolumn gaat een bestuurslid van de NVZ vereniging van ziekenhuizen in op een onderwerp dat zijn of haar specifieke belangstelling heeft. Deze maand: voorzitter Joan Leemhuis-Stout over het thema ‘branche-imago’. Je imago is je beste amigo. Die modieuze tegeltjeswijsheid geldt voor mensen, bedrijven én branches. Dus ook voor een dynamische en veelomvattende bedrijfstak als de ziekenhuisbranche. Ik kan het niet met feiten staven, maar ik heb het gevoel dat het beeld dat de buitenwereld van de ziekenhuizen heeft, er de laatste tijd op vooruitgaat. ‘Meer eenheid’, ‘proactieve aanpak’, ‘grotere transparantie’ (zie het recente rapport van de heer Van der Werf, gezant voor Sneller Beter), ‘betere zichtbaarheid’ – het zijn begrippen die ik in gesprekken met leden en relaties van de NVZ steeds vaker hoor, én die in de media teruglees. Bovendien gaan er voor onze branche deuren open die voorheen gesloten waren. Het eind vorig jaar afgeronde programma Werken aan Vernieuwing begint kennelijk vrucht af te werpen.Reden voor gepaste tevredenheid? Een beetje, maar er is ruimte voor verdere verbetering. De branche zou – meer dan nu het geval is – onderwerpen op de maatschappelijke en politieke agenda moeten zetten. Ook mogen we best wat ruimhartiger zijn met het uitdragen van positieve ontwikkelingen, zowel op branche- als op instellingsniveau. De voorbeelden van goede zorg tegen verantwoorde kosten zijn legio. Binnen het NVZ-bestuur staat het onderwerp imago vrijwel maandelijks op de agenda. Het bestuur onderkent dat de prestaties en de kwaliteit die ziekenhuizen leveren, de belangrijkste voorwaarden voor een goed branche-imago vormen. Maar een voorwaarde is nog geen garantie. Anders gezegd: de branche moet niet alleen kwaliteit bieden, maar ook kwaliteit communiceren. Vanuit die achtergrond worden momenteel enkele activiteiten voorbereid die bedoeld zijn om het imago van de ziekenhuizen verder te bevorderen. Daarbij moet u denken aan werkbezoeken voor Tweede-Kamerleden en andere opinieleiders en –vormers, een tweejaarlijks congres en een publiciteitsoffensief. Ook een magazine – gericht op externe brancherelaties – behoort tot de mogelijkheden. Voordat we met deze activiteiten van start gaan, zijn de resultaten bekend van een onderzoek onder stakeholders. Wat beschouwen zij als sterke punten van de ziekenhuizen, waar zien zij mogelijkheden voor verbetering? Uiteraard is deze imagometing, die we voortaan eens in de twee jaar willen laten houden, medebepalend voor de opzet en invulling van de hierboven genoemde activiteiten. Met u ben ik erg benieuwd naar de resultaten van het onderzoek. We houden u op de hoogte en we betrekken u bij de voortgang van de imagocampagne! Joan Leemhuis-Stout,
voorzitter
Bron: NVZ