Electronisch medicatiedossier verhit gemoederen Zorgverzekeraars

Array

Met een grijns deelde Infosupport directeur Gerrit Bredewoud kleine handventilators-op-batterij uit aan vertegenwoordigers van alle zorgverzekeraars. HIj deed dat onder de aansporing: om het hoofd koel te houden.

Het gebeurde tijdens de klantendag van VECOZO op 13 juni. Die vond plaats in de Jaarbeurs te Utrecht en trok zo’n 100 contactpersonen van alle zorgverzekeraars. VECOZO is de afkorting van VEilig COmmuniceren in de ZOrg. De organisatie functioneert sinds drie jaar als verzamelpunt van electronische, financiële informatie tussen patiënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Op twee na, Achmea en Delta Lloyd, regelen alle zorgverzekeraars hun betalingsverkeer via VECOZO, dat daardoor te vergelijken is met een clearing house zoals banken dat kennen in de vorm van Interpay. Sinds enige tijd biedt VECOZO ook andere diensten aan dan facilitering van het betalingsverkeer. Zo kunnen zorgaanbieders bij VECOZO checken of en bij wie een patiënt is verzekerd.

Thans zijn daarvoor alle ziekenhuizen, tweederde van de apothekers en ruim 1300 huisartsen bij VECOZO aangesloten. Ook draait er een rolstoelenregistratie, die ertoe leidt dat die stoelen eerder opnieuw worden gebruikt. Verder is een elektronisch medicatiedossier beschikbaar, gebaseerd op gegevens over afgeleverde recepten van openbare apotheken. Dat dossier heet MEDDOS, wat de afkorting is van MEDicatie DOSsier.

Over MEDDOS hield ondergetekende een voordracht tijdens de klantendag op 13 juni. Die lezing was gebaseerd op een onderzoek van Julius medewerker drs. Melanie Meier. Zij onderzocht onder meer het gebruiksgemak van MEDDOS voor artsen werkzaam op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH’s) van vijf ziekenhuizen verspreid liggend in Nederland. De artsen gaven het rapportcijfer 5,6 voor het gebruiksgemak, onder meer omdat het inloggen op de website langzaam is, de gegevens op het computerscherm onvoldoende gesorteerd zijn en de gegevens met vertraging bij MEDDOS binnenkomen.

VECOZO werkt aan verbetering van deze technische mankementen. Prof. Guus Schrijvers riep aan het einde van zijn lezing op om bij de verdere ontwikkeling van MEDDOS samen te werken met NICTIZ, ofwel voluit het Nederlands platform voor Informatie en Communicaite Technologie (ICT) In de Zorg. Toen raakten de gemoederen verhit. Diverse sprekers uit de zaal voelden zich door Nictiz gekleineerd en weggeschreven. Er ontstond een heftige discussie. Tenslotte deelde de genoemde Gerrit Bredewoud zijn frisse lucht biedende relatiegeschenken uit om het hoofd koel te houden. Wil je de tekst lezen over de studie van Juliusonderzoeker drs. Melanie Meier, waarop mijn lezing was gebaseerd? Surf dan naar www.juliuscentrum.nl/publications/otherpublications.

Recente artikelen