Wat kan er beter in de zorg?

Array

Meldweek Chronisch Zieken van 4 tot en met 8 juli. Het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) in Groningen, Gelderland en Twente organiseren in samenwerking met Menzis zorg en inkomen een meldweek voor chronisch zieken. De organisaties hopen zo een beter beeld te krijgen over de tevredenheid van patiënten en consumenten. Wat kan gemeld worden?
Krijgt u goede informatie van uw huisarts of specialist. Wordt er rekening gehouden met uw chronische ziekte als u voor een andere aandoening geholpen moet worden? Wordt er rekening gehouden met uw chronische ziekte bij het voorschrijven van medicijnen? Communiceren uw artsen goed met elkaar? Krijgt u de zorg die u nodig heeft? Ondervindt u problemen bij het afsluiten van een zorgverzekering? Kortom alles wat u kwijt wil over de zorg die u als chronisch zieke krijgt willen we graag van u horen. Waar kunnen patiënten hun melding plaatsen?
Tijdens de meldweek kunt u terecht bij het Informatie en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG). U kunt bellen van 4 tot en met 8 juli tussen 9.30 en 16.30 uur op telefoonnummer (0900) 2437070 (€ 0,10 / min.) U kunt ook via internet een vragenlijst invullen op www.kiesmetzorg.nl
Week van de chronisch zieken:
De resultaten van de meldweek worden voorzien van aanbevelingen van patiënten en consumenten en gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Bovendien wordt het resultaat gepresenteerd op het openingscongres van de Week van de Chronisch Zieken. Die wordt dit najaar in Groningen georganiseerd door Menzis, het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Samenwerkende Patiënten en Consumentenorganisaties (SPC) in Groningen. Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG):
Een IKG is een onderdeel van Regionale Patiënten/Consumentenorganisaties (RPCP’s). Het IKG biedt patiënten en hun naasten gratis onafhankelijke ondersteuning bij vragen en klachten over de gezondheidszorg. Bovendien informeert het IKG over patiëntenrechten, ze adviseert over de manier waarop een klacht kan worden ingediend en ze kan behulpzaam zijn bij het opstellen van een klachtbrief. Mensen die hun onvrede kenbaar willen maken zonder actie te ondernemen, kunnen hun klacht anoniem melden. Alle vragen en klachten worden geregistreerd. De door de RPCP’s gesignaleerde knelpunten worden voorzien van aanbevelingen ter beschikking gesteld van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ze worden gebruikt om de kwaliteit van de zorg waar dat nodig en mogelijk is te verbeteren. Bron: vsn & Leefwijzer

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen