Wat kan er beter in de zorg?
ArrayMeldweek Chronisch Zieken van 4 tot en met 8 juli. Het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) in Groningen, Gelderland en Twente organiseren in samenwerking met Menzis zorg en inkomen een meldweek voor chronisch zieken. De organisaties hopen zo een beter beeld te krijgen over de tevredenheid van patiënten en consumenten. Wat kan gemeld worden?
Krijgt u goede informatie van uw huisarts of specialist. Wordt er rekening gehouden met uw chronische ziekte als u voor een andere aandoening geholpen moet worden? Wordt er rekening gehouden met uw chronische ziekte bij het voorschrijven van medicijnen? Communiceren uw artsen goed met elkaar? Krijgt u de zorg die u nodig heeft? Ondervindt u problemen bij het afsluiten van een zorgverzekering? Kortom alles wat u kwijt wil over de zorg die u als chronisch zieke krijgt willen we graag van u horen. Waar kunnen patiënten hun melding plaatsen?
Tijdens de meldweek kunt u terecht bij het Informatie en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG). U kunt bellen van 4 tot en met 8 juli tussen 9.30 en 16.30 uur op telefoonnummer (0900) 2437070 (€ 0,10 / min.) U kunt ook via internet een vragenlijst invullen op www.kiesmetzorg.nl
Week van de chronisch zieken:
De resultaten van de meldweek worden voorzien van aanbevelingen van patiënten en consumenten en gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Bovendien wordt het resultaat gepresenteerd op het openingscongres van de Week van de Chronisch Zieken. Die wordt dit najaar in Groningen georganiseerd door Menzis, het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Samenwerkende Patiënten en Consumentenorganisaties (SPC) in Groningen. Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG):
Een IKG is een onderdeel van Regionale Patiënten/Consumentenorganisaties (RPCP’s). Het IKG biedt patiënten en hun naasten gratis onafhankelijke ondersteuning bij vragen en klachten over de gezondheidszorg. Bovendien informeert het IKG over patiëntenrechten, ze adviseert over de manier waarop een klacht kan worden ingediend en ze kan behulpzaam zijn bij het opstellen van een klachtbrief. Mensen die hun onvrede kenbaar willen maken zonder actie te ondernemen, kunnen hun klacht anoniem melden. Alle vragen en klachten worden geregistreerd. De door de RPCP’s gesignaleerde knelpunten worden voorzien van aanbevelingen ter beschikking gesteld van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ze worden gebruikt om de kwaliteit van de zorg waar dat nodig en mogelijk is te verbeteren. Bron: vsn & Leefwijzer