Martijn Hulst steekt de thermometer in Kiesbeter en peilt de kwaliteit

0
112

Martijnhulst vraagt zich terecht af wat je als patiënt hebt aan de informatie van Kiesbeter. En komt tot de conclusie dat Kiesbeter, zelf niet zo’n goede keuze is.
"Transparantie in de gezondheidszorg is goed (vanwege vele redenen, die ik hier niet uit één zal zetten). Het is goed dat een ministerie dat stimuleert, maar…. pak het dan ook goed aan. Ga met gebruikers praten: waarop beoordelen zij ziekenhuizen en hun prijzen? Ga kijken naar andere sites: hoe doen die prijs en product vergelijken (neem een voorbeeld aan http://www.kieskeurig.nl/)? En bouw vervolgens een goede site. Op dat moment is de zorgconsument en de zorgaanbieder tevreden en liggen er mogelijkheden voor de toekomst.’

Kortom, de gebruiker van de site Kiesbeter.nl moet nog vele handelingen zelf, buiten de site om, verrichten om die informatie te verkrijgen waarop hij zit te wachten. Echter is hiermee de informatie ‘rijk’ genoeg? Ik denk het nog niet. Beter zou het zijn als ook bij een gevonden behandeling een indicatie gegeven wordt van de wachttijd voor deze behandeling. Soms zijn de verschillen tussen ziekenhuizen slechts enkele euro’s. Een patiënt is misschien wel bereid om iets meer te betalen als hij sneller aan de beurt is. Of misschien betaalt de patiënt wel iets extra’s voor betere kwaliteit en voorzieningen. De site Kiesbeter.nl zegt hier ook informatie over te geven: " Zoek naar ziekenhuizen bij u in de buurt en vergelijk op medische voorzieningen, specialismen en faciliteiten. En bekijk hoe lang de wachttijd is. " Ook is de gebruiksvriendelijkheid volgens hem onvoldoende……/ Lees hier verder ?

UPDATE

Ook het Nederlands Dagblad & Mednet hebben ontdekt wat Martijn Hulst gisteren al had ontdekt. Volgens het Nederlands Dagblad rammelt de website KiesBeter.nl, waarop prijzen van ziekenhuisbehandelingen worden vergeleken. De behandelprijzen van sommige ziekenhuizen zijn niet correct. En kopt: ‘Website Kiesbeter.nl rammelt’
De prijzen op de eigen website van het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein zijn bijvoorbeeld lager dan die op KiesBeter.nl. De fout ligt bij het ministerie van VWS, zegt woordvoerder Martin van der Heiden. ‘Het ministerie heeft de verkeerde cijfers gebruikt. Wij zijn verplicht om een prijslijst in te leveren bij het College Tarieven Gezondheidszorg (CTG). Die lijst komt niet overeen met de versie die op Kiesbeter.nl staat.’

De prijzen op Kiesbeter.nl zijn gebaseerd op de lijsten van het CTG. Het RIVM is verantwoordelijk voor de inhoud van de site. Zij neemt de tarieven precies over. ‘De ziekenhuizen leveren de gegevens zelf aan het CTG, wij gaan ervanuit dat die kloppen’, zegt woordvoerder Michiel van der Graaf in de krant. Het St. Antonius gaat verhaal halen bij het RIVM.

Ook de tarieven van het Hofpoort Ziekenhuis in Woerden zijn op KiesBeter.nl veel hoger dan in werkelijkheid. Dit komt echter door een eigen fout, zo meldt het ziekenhuis. Het ziekenhuis leverde een verkeerde prijslijst bij het CTG in. De prijzen van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht kloppen wel, maar andere gegevens op de site niet, zoals het aantal bedden. Ook andere ziekenhuizen gaan de cijfers controleren.
Bron: Nederlands Dagblad De prijzen op de eigen website van het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein zijn bijvoorbeeld lager dan die op KiesBeter.nl. De fout ligt bij het ministerie van VWS, zegt woordvoerder Martin van der Heiden. ‘Het ministerie heeft de verkeerde cijfers gebruikt. Wij zijn verplicht om een prijslijst in te leveren bij het College Tarieven Gezondheidszorg (CTG). Die lijst komt niet overeen met de versie die op Kiesbeter.nl staat.’

De prijzen op Kiesbeter.nl zijn gebaseerd op de lijsten van het CTG. Het RIVM is verantwoordelijk voor de inhoud van de site. Zij neemt de tarieven precies over. ‘De ziekenhuizen leveren de gegevens zelf aan het CTG, wij gaan ervanuit dat die kloppen’, zegt woordvoerder Michiel van der Graaf in de krant. Het St. Antonius gaat verhaal halen bij het RIVM.

Ook de tarieven van het Hofpoort Ziekenhuis in Woerden zijn op KiesBeter.nl veel hoger dan in werkelijkheid. Dit komt echter door een eigen fout, zo meldt het ziekenhuis. Het ziekenhuis leverde een verkeerde prijslijst bij het CTG in. De prijzen van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht kloppen wel, maar andere gegevens op de site niet, zoals het aantal bedden. Ook andere ziekenhuizen gaan de cijfers controleren.
Bron: Nederlands Dagblad

‘Website Kiesbeter.nl rammelt’

De prijzen op de eigen website van het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein zijn bijvoorbeeld lager dan die op KiesBeter.nl. De fout ligt bij het ministerie van VWS, zegt woordvoerder Martin van der Heiden. ‘Het ministerie heeft de verkeerde cijfers gebruikt. Wij zijn verplicht om een prijslijst in te leveren bij het College Tarieven Gezondheidszorg (CTG). Die lijst komt niet overeen met de versie die op Kiesbeter.nl staat.’

De prijzen op Kiesbeter.nl zijn gebaseerd op de lijsten van het CTG. Het RIVM is verantwoordelijk voor de inhoud van de site. Zij neemt de tarieven precies over. ‘De ziekenhuizen leveren de gegevens zelf aan het CTG, wij gaan ervanuit dat die kloppen’, zegt woordvoerder Michiel van der Graaf in de krant. Het St. Antonius gaat verhaal halen bij het RIVM.

Ook de tarieven van het Hofpoort Ziekenhuis in Woerden zijn op KiesBeter.nl veel hoger dan in werkelijkheid. Dit komt echter door een eigen fout, zo meldt het ziekenhuis. Het ziekenhuis leverde een verkeerde prijslijst bij het CTG in. De prijzen van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht kloppen wel, maar andere gegevens op de site niet, zoals het aantal bedden. Ook andere ziekenhuizen gaan de cijfers controleren.
Bron: Nederlands Dagblad