Niet gecategoriseerd

Huisartsen in Loondienst zorgverzekeraar, de zorg IS een markt?

Array

De op te richten Nederlands Zorgautoriteit (NZa) heeft de taak de werking van de zorgverzekeringsmarkt te bevorderen met het oog op een actieve rol van zorgverzekeraars op de zorginkoopmarkt.

De NZa neemt de taken over van het College tarieven gezondheidszorg (CTG) en van het College van toezicht op de zorgverzekeringen (CTZ). Zij gaan op in de NZa.

Met de inwerkingtreding van de Zorgverzekeringswet in 2006 zijn het College toezicht zorgverzekeringen en het College tarieven gezondheidszorg/de Zorgautoriteit in oprichting bezig met een consultatieronde over de toekomst van de zorgverzekeringsmarkt. Onderstaande link schetst de risico`s van de zorgverzekeringsmarkt in Nederland vanaf 2006 en de beleidsvoornemens voor de inrichting van een `monitor`.
Technorati ProfileHet kabinet streeft ernaar het zorgstelsel meer doelmatig te laten functioneren en om dat te bereiken moet zowel in zorginkoopmarkten als in de zorgverzekeringsmarkt sprake zijn van gereguleerde marktwerking. De NZa krijgt de bevoegdheid onderzoek te doen naar marktbelemmerende factoren en daarover te rapporteren. Ook moet de NZa toezien op de transparantie van de zorgverzekeringsmarkt die verzekerden in staat moet stellen afgewogen keuzes te maken. Als het nodig mocht zijn kan de NZa deze transparantie bevorderen, in het uiterste geval door zelf informatie te verspreiden. Bovendien kan de NZa zorgspecifieke regels stellen voor de informatieverstrekking door zorgverzekeraars om de vergelijkbaarheid van de verzekeraars te vergroten.

Voor ziekenfondsen is het tot nu toe slechts beperkt mogelijk om zelf zorg te leveren aan verzekerden. Op grond van de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993 mag een particuliere zorgverzekeraar geen ander bedrijf uitoefenen dan het schadeverzekeringsbedrijf of het levensverzekeringsbedrijf. Artikel 42 van de ZFW verbiedt het.

Wel zijn op dat verbod uitzonderingen mogelijk. Zo goldt dit artikel bijvoorbeeld niet voor het in gebruik geven van medische hulpmiddelen, zoals incontinentiemateriaal. Daarnaast is het College voor zorgverzekeringen (CVZ) bevoegd om in bijzondere gevallen ontheffing te verlenen voor dit verbod. In 1998 heeft het CVZ van deze mogelijkheid gebruik gemaakt om farmaceutische zorg buiten dit verbod te plaatsen. (Zie ook: Menzis plaatst eigen apotheek tegenover bestaande apotheek)

In 2002 heeft het CVZ besloten om huisartsenzorg buiten dit verbod te laten vallen. Ziekenfondsen mogen dus zelf huisartsen in loondienst nemen.
Dit gebeurt sporadisch, vooral in situaties waarbij er problemen zijn bij praktijkopvolging en groepen verzekerden zonder huisarts dreigen te komen.
Doordat het een particuliere zorgverzekeraar wel is toegestaan om in een andere rechtspersoon een ander bedrijf dan het verzekeringsbedrijf uit te oefenen, is verticale integratie voor hen de facto toch mogelijk.

Onder de Zvw is het niet verboden financieel deel te nemen in een zorgaanbieder, maar worden hieraan wel voorwaarden gesteld. In antwoord op vragen van Heemskerk en Arib heeft de minister van VWS aangegeven dat verticale integratie is toegestaan mits dit niet leidt tot misbruik of oneigenlijk gebruik. De NZa en Nma zullen daarop toezien. (Tweede Kamer 2004-2005, Vragen, nr. 1469)

Verschillende grote zorgverzekeraars hebben aangegeven hun financieel belang in ziekenhuizen te gaan vergroten.
Verticale integratie kan voordelig zijn voor de verzekerden en de maatschappij als geheel, als door lagere onderhandelingkosten de efficiëntie van het gehele zorgstelsel groter wordt. Anderzijds is het nadeel dat zorgaanbieders maar met één (of misschien enkele, maar zeker niet alle) zorgverzekeraars verticaal kunnen integreren. Als gevolg hiervan kunnen zorgverzekeraars marktmacht verkrijgen met daaraan gekoppeld ongewenste effecten in de vorm van overstapbeperkingen.

bron: CTG