Concordance: Zorgverlener en patiënt gelijkwaardig
ArrayZorgverlener en patiënt gelijkwaardig Het Farmaceutisch Weekblad gaat deze week in op de vraag hoe realistisch en uitvoerbaar dat is. Het gaat hierbij om Concordance. Dit is een relatief nieuw begrip dat ook in Nederland aan bekendheid wint. Centraal staat de gelijkwaardigheid van zorgverleners en patiënt: de patiënt is partner. Het concordance-model is overgewaaid uit Engeland en rekent af met de ‘alwetende’ apotheker en huisarts die de patiënt wel even vertellen wat goed voor hem is. Huisarts Eugèn Zuiderwijk zegt: ‘Sommige patiënten zijn goed aanspreekbaar als partner, andere niet. Daarom moet je patiëntenprofielen maken.’ Hij krijgt bijval van Hans van Laarhoven, directeur van de Stichting Bloedlink: ‘Je moet kijken naar de patiënt tegenover je en insteken op zijn of haar niveau.’ Een gelijkwaardig medisch kennisniveau is volgens Van Laarhoven haast onhaalbaar en ook niet nodig. ‘De winst zit hem in de wederkerigheid van de informatie-uitwisseling tussen patiënt en zorgverlener. De patiënt is ervaringsdeskundige en weet meer van zijn specifieke situatie. Die kennis moet je koppelen aan de vakkennis van de zorgverlener.’
Voor het slagen van het concordancemodel moet niet alleen bij de patiënt, maar ook bij de zorgverlener wat veranderen, zegt Jan Broeren, apotheker werkzaam bij zorgverzekeraar VGZ. ‘Die denken vaak nog te aanbodgericht.’ Het gaat voor Broeren om kennis kunnen delen, vragen durven stellen, je in een ander kunnen inleven, een plan van aanpak kunnen maken. ‘Uitgaan van wat de patiënt nodig heeft in plaats van uitgaan van het instrument.’
Bron: Zorgkrant