Ook magere tijden voor Slimfast
ArrayUnilever, producent van onder meer Knorr en Dove, heeft wederom een last genomen voor de afboeking van goodwill op Slimfast. Dit heeft Unilever donderdag bekendgemaakt bij de publicatie van de tweedekwartaalcijfers. De last bedraagt euro 353 mln voor belasting.
Ook vorig jaar nam Unilever een last voor de noodlijdende dochteronderneming. In februari van dit jaar gaf het bedrijf aan in het vierde kwartaal van 2004 een last te hebben genomen van euro 650 mln in verband met de afboeking van goodwill op SlimFast. De fabrikant van afslankproducten werd in 2000 gekocht voor $ 2,3 mrd. In 2003 kwam de klad in het onderdeel door de stormachtige opmars van het Dr. Atkins-dieet.
Financieel directeur Rudy Markham van Unilever liet in een conference call met journalisten liet weten dat het concern teleurgesteld is dat het opnieuw een last moest nemen voor SlimFast. In totaal heeft Unilever nu ruim euro 1,1 mrd aan impairmentlasten genomen op SlimFast.
Volgens Markham blijft de markt voor maaltijdvervanging dalen. ‘De daling gebeurt in een sneller dan verwacht tempo’, zo stelde hij. ‘Voor de komende tijd zien wij een lagere groei dan eerder aangenomen’, aldus Markham. Unilever probeert het tij te keren door de productlijn te vernieuwen. Markham gaf aan dat het marktaandeel van SlimFast in het eerste halfjaar wel is toegenomen.
In mei van dit jaar, bij de presentaties van de eerstekwartaalcijfers, liet Unilever weten te verwacht in 2005 geen groei te realiseren met de dieetproducten van Slimfast. ‘Er zijn weinig signalen van herstel in de Verenigde Staten’, aldus de onderneming destijds.
Volgens Unilever verloor SlimFast in 2004 zo’n 20% aan omzet. In 2003 kromp de omzet van het onderdeel al met 17%. In totaal is SlimFast goed voor zo’n 1% van de totale omzet van Unilever.
In de tweede helft van 2004 introduceerde Unilever een nieuw SlimFast-assortiment, waaronder zeventien koolhydraatarme producten. Ook lanceerde Unilever het klassieke assortiment opnieuw onder de naam Classic Optima met 50% minder suiker.
Unilever rapporteerde vanochtend over het tweede kwartaal van dit jaar een winst van euro 784 mln tegen euro 1.070 mln een jaar eerder. Per aandeel nam de winst af van euro 1,05 tot euro 0,75. De winst is inclusief de last van euro 353 mln voor belastingen voor de dochteronderneming. Analisten gingen exclusief deze last uit van een nettowinst van euro 957 mln en een winst per aandeel van euro 0,98.
Bron: FD