Numico verhoogt omzetdoel
Array Speciaalvoedingbedrijf Numico laat dit jaar een grotere omzetgroei zien dan aanvankelijk werd aangenomen. In plaats van met 8 à 10% neemt de omzet van de fabrikant van babyen klinische voeding met 10 à 12% toe. Het bedrijfsresultaat (ebita) zal een stijging laten zien van 10%, aldus Numico. Na de toename van 4,8% over het eerste halfjaar betekent dit dat in het tweede halfjaar een groeispurt van 15% gerealiseerd zal moeten worden. „Dat is een goede berekening”, aldus bestuursvoorzitter Jan Bennink. Hoe houdbaar is de groei van Numico? In antwoord op die veelgestelde vraag gingen Bennink en financieel directeur Jean-Marc Huët gisteren uitgebreid in op vier ’rolmodellen’ voor toekomstige groei. Babyvoeding in Groot- Brittannië: de omzetgroei in bijna alle categorieën versnelt er, door hogere uitgaven aan reclame en marketing. Dit leidt tot een groter marktaandeel, zonder dat het de winstmarges uitholt. Babyvoeding in Turkije: per jaar worden er 1,4 miljoen baby’s geboren die 3 kilo voeding per hoofd van de bevolking eten. In heel West-Europa worden per jaar 3,8 miljoen baby’s geboren die 141 kilo voeding consumeren. De rek in Turkije is er nog lang niet uit, wilden Bennink en Huët maar gezegd hebben. Bij Klinische Voeding verwacht Numico veel van een nieuwe pomp, die volledig gepatenteerd is. De pomp werkt alleen goed met de voeding van Numico, dus hoe meer je ervan wegzet – via in eerste instantie ziekenhuizen – hoe meer afnemers van je klinische voeding je aan je bindt. In Groot-Brittannië ten slotte laat de omzetgroei ook zonder de nieuwe pomp een versnelling zien, waarbij het marktaandeel toeneemt. ’Momentum’ is dan ook de fase waarin Numico zich volgens Bennink en Huët bevindt. In het tweede kwartaal vertaalde dit zich in een omzetgroei van 12,9% (tot €491 miljoen) en een bedrijfsresultaat van €93 miljoen (+4,8%). Bij ’Baby’ groeide de omzet met 12,7% (tot €317 miljoen) en bij ’Klinisch’ met 13,3% (tot €174 miljoen). Het bedrijfsresultaat bij beide divisies nam met respectievelijk 2,6% af (tot €54 miljoen) en 9,3% toe (tot €48 miljoen).De daling van het bedrijfsresultaat bij ’Baby’ had te maken met incidentele kosten (reorganisaties, verliezen in China, innovatiekosten). Bennink en Huët meldden verder nog dat van alle vitamineclaims die nog tegen Numico lopen inmiddels de helft is ’opgelost’. Of de claim bleek ongegrond, of er is geschikt. Numico is voor de schade als gevolg van de claims verzekerd. Ook de juridische kosten die het bedrijf maakt zijn gedekt.
Bron: De Telegraaf