OHRA maakt prijs en kwaliteitsafspraken met nieuwe zorgaanbieders

0
171

Zorgverzekeraars bieden de consument binnen het nieuwe stelsel een naturapolis, een restitutiepolis, of een combinatie van deze vormen aan. Het grote verschil tussen restitutiepolis en naturapolis is dat een naturapolis uitgaat van vooraf gecontracteerde zorg (waarbij je geacht wordt van deze zorg gebruik te maken) en een restitutiepolis uitgaat van volledige keuzevrijheid.

OHRA kiest voor de restitutiepolis in het nieuwe zorgstelsel. De restitutiepolis past precies binnen het beleid van OHRA om haar klanten een maximale keuzevrijheid te bieden.
De polis is dan ook een bewuste keuze van de directie. Consumenten staan geheel vrij in de keuze voor een zorgverlener. OHRA maakt wel met zoveel mogelijk zorgverleners contractafspraken over prijs en kwaliteit en de administratieve processen bij declaraties. Zo kan OHRA een lage premie en een goede zorgkwaliteit voor de klant garanderen en de zorgkosten van de consument snel vergoeden.
OHRA heeft veel contracten gesloten om de consumenten te verzekeren van voldoende gecontracteerde zorgverleners. Bij de gecontracteerde zorgverleners kan de klant rekenen op volledige vergoeding van de kosten conform de polis die de klant kiest. Bij zorgverleners waarmee OHRA geen contract heeft, zullen de kosten volledig of voor een beperkt aantal behandelingen (bv fysiotherapie) tot een bepaald maximum aan de klant worden vergoed. Als bij deze behandelingen de zorgkosten hoger zijn dan het door OHRA vastgestelde maximum voor die behandeling, betaalt de consument het verschil zelf bij.

"Uit vragen die binnenkomen bij ons callcenter, proeven we de onrust bij consumenten, dat ze per januari 2006 behandelingen bij bepaalde zorgverleners moeten gaan voorschieten", aldus Pierre de Rooij, directeur Zorg en Inkomen bij OHRA. "Deze onrust begrijpen we, maar willen we ook direct wegnemen. We behouden onze bestaande contractafspraken met zorgverleners en stimuleren hen zoveel mogelijk om rechtstreeks elektronisch bij ons te declareren. Belangrijk voordeel voor de consument daarvan is dat hij de nota’s niet hoeft voor te schieten. De situaties waarin de klant zal moeten voorschieten proberen we zo tot een minimum te beperken. En daarnaast blijft OHRA er alles aan doen om gunstige prijs en kwaliteitsafspraken te maken met nieuwe zorgaanbieders. Om een zo laag mogelijke premie voor onze klanten te kunnen garanderen".

Bron: Fysiotherapievergoeding.nl & Fysioforum.nl
 

Bron: Fysiotherapievergoeding.nl & Fysioforum.nl
 

Vorig artikelMultimedia apparaten en schoolprestaties
Volgend artikelCrimineel is beschutting kwijt in ziekenhuis
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.