OHRA kiest voor restitutiepolis
ArrayOHRA kiest voor de restitutiepolis in het nieuwe zorgstelsel. Met deze polis hebben consumenten de grootst mogelijke keuzevrijheid in zorgverleners. OHRA maakt wel met zoveel mogelijk zorgverleners contractafspraken over prijs en kwaliteit en de administratieve processen bij declaraties.
OHRA heeft veel contracten gesloten om de consumenten te verzekeren van voldoende gecontracteerde zorgverleners. Bij de gecontracteerde zorgverleners kan de klant rekenen op volledige vergoeding van de kosten conform de polis die de klant kiest. Bij zorgverleners waarmee OHRA geen contract heeft, zullen de kosten volledig of voor een beperkt aantal behandelingen (bv fysiotherapie) tot een bepaald maximum aan de klant worden vergoed. Als bij deze behandelingen de zorgkosten hoger zijn dan het door OHRA vastgestelde maximum voor die behandeling, betaalt de consument het verschil zelf bij. Per januari 2006 staan de gecontracteerde zorgverleners en de maximale tarieven vermeld op de website van OHRA. ‘Uit vragen die binnenkomen bij ons callcenter, proeven we de onrust bij consumenten, dat ze per januari 2006 behandelingen bij bepaalde zorgverleners moeten gaan voorschieten’, aldus Pierre de Rooij, directeur Zorg en Inkomen bij OHRA. ‘Deze onrust begrijpen we, maar willen we ook direct wegnemen. We behouden onze bestaande contractafspraken met zorgverleners en stimuleren hen zoveel mogelijk om rechtstreeks elektronisch bij ons te declareren. Belangrijk voordeel voor de consument daarvan is dat hij de nota’s niet hoeft voor te schieten. De situaties waarin de klant zal moeten voorschieten proberen we zo tot een minimum te beperken. Én daarnaast blijft OHRA er alles aan doen om gunstige prijs en kwaliteitsafspraken te maken met nieuwe zorgaanbieders. Om een zo laag mogelijke premie voor onze klanten te kunnen garanderen’. Bron: ZN Journaal, OHRA