Levensmiddelenindustrie introduceert energielogo in de strijd tegen overgewicht
ArrayDe Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) introduceert een eenduidig logo om consumenten bewust te maken van het belang van een afgewogen energiebalans. Als mede initiatiefnemer van het Convenant Overgewicht zet de FNLI zich maximaal in om de consument in staat te stellen om een goed geïnformeerde keuze te maken die bijdraagt aan het herstel van de energiebalans. Een eenduidig logo is de meest effectieve methode voor de consument om in één oogopslag bewuste keuzes te maken over energiewaarde in relatie tot een verantwoord gewicht en bewegen.
“Overgewicht is een groeiend probleem en één van de belangrijkste bedreigingen voor de volksgezondheid zoals in het RIVM rapport van 2004 staat beschreven. Als we deze bedreiging voor de volksgezondheid het hoofd willen bieden dan zullen we ons vooral moeten richten op de aanpak van overgewicht. Overgewicht ontstaat door de onbalans tussen energie-inname ten opzichte van energieverbruik. Ons initiatief voor een energielogo past in ons streven om helder met de consument te communiceren over het herstellen van de balans. De levensmiddelenindustrie voert een actief beleid dat gebaseerd is op drie pijlers: voorlichting, productontwikkeling en -innovatie en zelfregulering.”, zegt Philip den Ouden, directeur van de FNLI. “We willen dat de consument zich weer volledig bewust wordt van de balans tussen energie-inname en energie-verbruik ofwel tussen eten en bewegen. Naast de gebruikelijke voedingswaarde-informatie op een product zal het energielogo in één oogopslag duidelijk maken hoeveel energie een portie bevat als onderdeel van de dagelijkse energiebehoefte. Het energielogo is van toepassing op alle productcategorieën en op zowel verpakte als onverpakte voedingsmiddelen.”
De FNLI streeft naar één gemeenschappelijk logo voor Nederland. Dit logo moet in iedere winkel op ieder verkooppunt in Nederland gebruikt worden. Wij voorzien dat het logo voor eind 2005 op de eerste producten zal verschijnen. Zodra het logo in gebruik is genomen kan aansluiting worden gezocht met landelijke voorlichtingscampagnes over overgewicht en bewegen zoals die van het Voedingscentrum.
Naast de introductie van een energielogo werken de levensmiddelenfabrikanten ook continu aan hun receptuur. “Dit doen we bijvoorbeeld door transvetten terug te brengen in onze producten, verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten, en waar mogelijk de calorische waarde te verminderen. Ook worden andere ingrediënten zoals suiker en zout terug gebracht in de receptuur’, meldt Den Ouden. “Verder zullen we met zeer uiteenlopende campagnes en activiteiten consumenten stimuleren om de balans tussen eten en meer bewegen te herstellen.”
Bron: FNLI