No claim regeling voor patiënt onvoldoende bekend
ArrayMaar liefst 41% van de ziekenfondsverzekerden denkt dat een bezoek aan de huisarts onder de no-claim teruggave regeling valt, ten onrechte. Het bezoek aan de huisarts kost de verzekerde dus geen extra geld maar levert hen ook niets op. Patiënten denken dat zij aan het eind van het jaar terug zullen krijgen van hun ziekenfonds als zij zo weinig mogelijk naar de huisarts zijn geweest. Dit kan ertoe leiden dat mensen hun huisarts ten onrechte niet bezoeken en te lang doorlopen met klachten. Dit is gebelen uit onderzoek van het ConsumentenPanel Gezondheidszorg van het NIVEL, gesubsidieerd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Het doel van de no-claim teruggave regeling is dat patiënten bewust omgaan met een bezoekje aan dure zorgvoorzieningen. En ze op die manier bewust te maken het eigen zorggebruik. Uit het onderzoek bleek echter dat (in mei 2005) een kwart van de ondervraagden helemaal niet op de hoogte waren van de invoering van de no-claimregeling per 1 januari 2005. Waarschijnlijk zal de regeling hierdoor zijn uitwerking missen.
Na de invoering van het nieuwe zorgstelsel per 1 januari 2006, gaat de no- claimregeling gelden voor alle Nederlanders, niet alleen voor de ziekenfonds verzekerden zoals nu. Ook in 2006 vakt een bezoek aan de huisarts niet onder de no-claimregeling.
Bron: Nivel & Medicalfacts