Verslag congres Marketing en Communicatie in de Zorg (III)

Array

De case van de Respect Zorggroep Scheveningen en Humanitas Het congres annex studiedag ‘Marketing en communicatie in de zorg’ van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) bracht een aantal interessante cases. Na de lunch gaat in het onderdeel care Paul Schoof, raad van bestuur van Respect Zorggroep Scheveningen van start. Hij begint zijn presentatie met de opmerking dat de Zorggroep zich in een aparte regio bevindt. In Den Haag is er sprake van ontgrijzing, dit in tegenstelling tot de rest van Nederland. Dit heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering. Er moet actief klanten geworven worden.
In de rest van zijn presentatie bespreekt Schoof een regionaal (pilot) marketingonderzoek, dat in 2004 is uitgevoerd. Hij spreekt over interne en externe marketing. Ook bij deze presentatie ligt de nadruk op het (goed) inrichten van de interne organisatie. Een kenmerkende uitspraak is “marketing begint bij de mensen die in je organisatie werken”. Na Paul Schoof is de beurt aan Hans Becker van Humanitas. Zonder powerpoint (waarom zie/ hoor ik dat niet vaker?) en met heel veel verhaaltjes brengt hij zijn visie en idee over Humanitas aan het licht. Becker strooit met one-liners. “Hoe moet je geld verdienen aan die rochelende oudjes?”, “Ouderen willen met hun handicap een leuk even lijden.”. Hij ziet Humanitas aks eeb leverancier van menselijk geluk. Tussen de verhalen door vertelt Becker dat de achterliggende filosofie culturele sturing is. Hierbij zijn kernwaarden van belang. Bij Humanitas draait het om vier kernwaarden : 1) Eigen regie: mensen willen dingen zelf bepalen. Dit moet niet door een organisatie opgelegd worden
2) Use-it or lose-it. Een mens moet de dag door. Het is beter dat iemand een keer zijn hand verbrand tijdens het inschenken van de thee dan dat die thee iedere keer voor hem wordt ingeschonken.
3) Ja-cultuur. In principe moet je overal ja op zeggen. Ooit was er een mevrouw die vijf katten wilde meenemen naar haar Humanitas-woning. Het personeel riep dat dat niet mogelijk was. Becker vroeg toen aan het personeel waarom dat niet mogelijk was? Uiteindelijk zijn de katten er gekomen.
4) Extended family approach. Op het eind behandelt hij de vraag of hij aan marketing moet doen. Marketing is zeer belangrijk daarom : 1) Is hij Humanitas-tv gestart
2) Gebruikt hij marketing by oneliners / stories, zodat iedereen van klant, schoonmaker tot de postbode begrijpt waar het bij Humanitas om draait
3) Gebruikt hij Free-publicity waar het kan Ik kan aanraden om eens een keer naar een voordracht van hem te luisteren.
Deel I van het verslag, Deel II van het verslag
[tag: marketing] [tag:communicatie] [tag:zorg]

One thought on "Verslag congres Marketing en Communicatie in de Zorg (III)"

  1. Ook jouw verslag mag er zijn. Heel leuk om bijna live te kunnen lezen wat jullie meemaken en hoe het symposium en de workshops zijn. Ben erg benieuwd naar de reactie van de gastorganisatie. Is er al een reactie van Marco of van Eventblogs op dit iniatief. Blogmania, volgt jullie vandaag ook.


    Health is not valued till sickness comes!

Comments are closed.

Recente artikelen