Declaratieverkeer Huisartsen
ArrayHet oude ziekenfondssysteem, waarin huisartsen een abonnementshonorarium ontvingen voor alle bij hen ingeschreven ziekenfondsverzekerden, vervalt. Daarvoor in de plaats kunnen huisartsen voor alle bij hen ingeschreven patiënten een zogenaamd inschrijftarief in rekening brengen alsmede de door hen geleverde prestaties (consulten e.d.). Daarnaast is sprake van een drietal modules die de huisarts in rekening kan brengen mits hierover afspraken zijn gemaakt in het contract met de verzekeraar. Het betreft de modules: POH, Modernisering & Innovatie en Populatiegebonden kenmerken. Doelstelling is dat huisartsen zoveel mogelijk elektronisch gaan declareren bij de verzekeraars. In dat kader is het declaratieportaal Vecozo van belang. Verzekeraars zullen allen uiterlijk per 1 januari a.s. zijn aangesloten op dit portaal (de meeste verzekeraars zijn op dit moment reeds aangesloten) en zowel Controle op Verzekeringsrecht (COV) berichten als Declaraties kunnen ontvangen en verwerken. Het is de bedoeling dat de huisartsen of de door hen ingeschakelde tussenpartijen via dat portaal hun declaraties gaan indienen. Huisartsen zullen de komende periode hun patiëntenbestanden moeten opschonen. En dat is ondanks een eventueel uitstel een hoop werk. Dus nog veel te vroeg om te juichen. Want het is nog steeds vijf voor twaalf voor het opschonen van verzekerden gegevens. Afgesproken is dat een Centraal HuisArtsen Patiënten Overzicht (CHAPO) wordt ingericht. Huisartsen krijgen 2 kwartalen de tijd om e.e.a. werkend en volledig gevuld te krijgen! En dat is ondanks die 6 maanden een hoop werk. Veel huisartsen zijn nog niet zo ver en moeten de vaart erin houden. Huisartsen zullen de komende periode wel rekening moeten houden met concrete opschoningsacties en met mutaties, vanaf juli 2006 zullen zij volledig verantwoordelijk zijn voor de vulling van dit bestand. Overgangsperiode en bevoorschotting Zoals hiervoor reeds aangegeven, wordt voor wat betreft het declareren van inschrijftarief en aanvullende modules, een overgangsperiode van 2 kwartalen gehanteerd. Tot 1 juli 2006 kunnen daarom geen (elektronische) declaraties voor inschrijftarief en aanvullende modules worden ingezonden en/of geaccepteerd. ( er moet dus wel degelijk zaken worden vastgelegd om na die twee kartalen aan te tonen dat6 de voorschotten terecht waren) Alle verzekeraars gaan op dit punt de huisartsen 2 kwartalen bevoorschotten. Sommige verzekeraars doen dit op basis van een inschatting van het aantal bij de huisarts ingeschreven verzekerden (dus verstrekken actief een voorschot, zonder actie vanuit de huisarts, maar alleen aan die huisartsen waaraan/waarmee zij een contract hebben aangeboden/afgesloten). Andere verzekeraars zullen dat voorschot verstrekken op basis van een opgave van het aantal verzekerden door de huisarts. In alle gevallen zal het extra tarief van € 0,25 meteen mee worden bevoorschot, op basis van de veronderstelling dat huisartsen vanaf 1 juli 2006 elektronisch gaan declareren. De huisarts dient in dit kader dus rekening te houden met het verstrekken van een opgave van het aantal patiënten per verzekeraar, tenzij hij met een verzekeraar bilateraal andere afspraken heeft gemaakt. En dit vereist dus een snelle opschoning van de bestandenOm onnodige administratieve rompslomp te voorkomen zal een minimum-grens voor de bevoorschotting worden gehanteerd van 25 patiënten. Vanzelfsprekend wordt bij de eindafrekening wel het tarief betaald. Voor wat betreft de eindafrekening wordt de definitieve procedure de komende periode concreet uitgewerkt. Het streven is gericht op een zo eenvoudig mogelijke procedure en uitgegaan zal worden van de per peildatum 1 juli 2006 ingeschreven patiënten. De huisartsen dienen er natuurlijk voor zorg te dragen dat zij de voor de eindafrekening relevante gegevens beschikbaar houden. Voor geval de huisarts niet overgaat tot elektronische declaratie zal correctie van eerder genoemd extra tarief plaatsvinden.