Reclamecampagne zorgverzekeraar nauwelijks effectief

Vrijdag maakte Deloitte bekend dat de reclamecampagnes van de zorgverzekeraars begin dit jaar weinig effectief zijn geweest. Volgens Deloitte waren het de verzekeraars die relatief weinig uitgaven (twee euro per verzekerde) de verzekeraars die hun klantenaantal zagen toenemen. Verzekeringsmaatschappijen die tussen zes en tien uur per verzekerde spendeerde in de ‘race voor de zorgconsument’ zagen eerder hun klanten vertrekken. In het onderzoek van Deloitte werden geen namen genoemd, maar al eerder werden hier al enkele verliezers en winnaars geconstateerd.

In totaal hebben de zorgverzekeraar zo’n 78 miljoen euro vorig jaar besteed aan reclame. Deloitte noemt dit een stijging van ruim anderhalf maal vergeleken met het jaar 2004. Hierbij is echter volgens mij geen rekening gehouden met de kosten van de brandingcampagne van Menzis. Zorgverzekeraar Menzis heeft in 2005 ook miljoenen besteed aan de positionering van de nieuwe naam, nadat zij uit een fusie van aantal verschillende verzekeraars waaronder Amicon en Geové, was ontstaan.

Verklaring
De verklaring van de geringe effectiviteit van de marketingcampagne is mede te verklaren door de massale keuze voor de collectieve zorgverzekeringen. Uit eerder onderzoek bleek dat het collectieve contract van de werkgever de belangrijkste reden vormde in het kiezen van een verzekering.

Recente artikelen