Siemens volgt hartfalenpatienten op afstand met innovatief antwoordapparaat

Array

In de Amerikaanse plaats West Chester bellen patiënten met hartfalen naar de hartfalen poli van hun ziekenhuis. Zij krijgen dan een intelligent antwoordapparaat aan de lijn dat werkt met interactive voice response. Dat apparaat stelt aan de patiënten vragen op drie domeinen: 1. over hun gewicht 2. over hun kwaliteit van leven en 3. over alarmerende symptomen van hun aandoening bijvoorbeeld vochtophoping in de enkels.Afhankelijk van het antwoord op vraag a stelt het apparaat vervolgvraag b. Afhankelijk van de antwoorden geeft het apparaat advies of verbindt door naar een verpleegkundige of een arts. Electronica concern Siemens heeft het apparaat ontwikkeld onder de naam Soarian Disease Management. Directeur en verpleegkundige Sandra Garrison van het   Chronic Heart Failure Initiative van Chester County Hospital en Siemens ontwikkelaar Alan Barbell presenteerden hun vorm van telemonitoring tijdens een lezing op het Disease management Colloquium in Philadelphia dat plaats vond van 10 – 12 mei. Hun voordracht heet Taking Disease Management Beyond Hospital Walls en is te downloaden van www.dmconferences.com/agenda/day2  Garrison die het programma dagelijks leidt was enthousiast. Patiënten durven dag en nacht te beelen zonder de angst een verpleegkundige lastig te vallen met onnodige vragen. de Soarian is evenwel nog niet geëvalueerd op meerwaarde voor effectiviteit, gebruiksgemak en doelmatigheid. In Duitsland wordt het apparaat ook uitgeprobeerd. De Soarian heeft enkele voordelen boven de Health Buddy die het Julius Centrum evalueerde en waarover eerder bericht is. Ten eerste kan een patiënt elk uur van de dag en vanaf elke telefoon bellen. Ten tweede hoeft er bij de patiënten thuis geen kastje (de Health Buddy) te staan. Ten derde kunnen ook slechtzienden via de Soarian communiceren.
Bron: Integratedcare.nl

Recente artikelen