Lilly lanceert nieuwe prijs om heldere oncologieverslaggeving te promoten

Array

Luminous Award erkent en beloont opmerkelijke kankerverslaggeving over de gehele wereld

Vandaag lanceerde Lilly Oncology een nieuw initiatief om “heldere, intelligente en inspirerende” journalistiek over aan kanker gerelateerde onderwerpen over de gehele wereld te stimuleren. Journalistiek die het publiek informeert door verantwoorde, accurate en tijdige informatie over vooruitgang in de preventie van kanker, zal worden beloond met de vandaag op de jaarvergadering van de American Society of Clinical Oncology (ASCO) geïntroduceerde Luminous Award.

Alle journalisten -in vaste dienst of freelance- kunnen meedingen naar de Luminous Award, of ze nu schrijven voor landelijke of plaatselijke kranten, tijdschriften, nieuwsbrieven of websites, voor specialistische gezondheids- of medische uitgaven of zakelijke of farmaceutische handelsuitgaven. Er komt ook een aparte categorie voor radio- en tv-journalisten.

“We zijn erg blij dat we deze belangrijke prijs kunnen introduceren,” zei Garry Nicholson, hoofd van het oncologieplatform van Lilly Oncology. “Doordat we helpen mensen met kanker -direct of indirect- te informeren, vervullen we een van de belangrijkste doelstellingen van ons bedrijf, namelijk het verlenen van steun in de breedste zin van het woord aan mensen met kanker en hun familie.”

De prestigieuze, onafhankelijke jury zal bestaan uit vooraanstaande kankerspecialisten uit de hele wereld, vertegenwoordigers van professionele oncologieorganisaties en belangengroepen van patiënten. De jury zal prijswinnaars nomineren op basis van een groot aantal criteria, waaronder nieuwswaarde, het bevorderen van kennis van de vooruitgang in de oncologie, tijdloosheid, helderheid en nauwkeurigheid in het beschrijven van de wetenschap achter het verhaal en een creatieve benadering. Deze onafhankelijke jury mag als enige de beslissingen nemen gedurende het beoordelingsproces en zijn keuze van de winnaar is beslissend.

De winnaar van de Luminous Award krijgt de kans om een zevendaagse reis voor twee personen te kiezen naar Boston, Londen, New York, Parijs of Sydney. Bovendien zal de winnaar een wereldberoemde oncoloog of kankeronderzoeker die in de plaats van zijn keuze woont ontmoeten, die hem of haar zal voorlichten over zijn of haar lopende onderzoek, boeiende nieuwe ontwikkelingen zal bespreken en alle vragen die de winnaar mag hebben zal beantwoorden.

In plaats van de reis kan de winnaar ook een gerespecteerde academische instelling met een journalistiekopleiding kiezen, aan wie Eli Lilly and Company in naam van de winnaar een beurs van EUR 10.000 zal schenken. Het doel van de beurs is een student te stimuleren om de vaardigheden voor heldere, accurate en intelligente verslaggeving te leren.

Er komt ook een tweede prijs van vijf dagen voorlichting voor twee personen naar Londen of New York, waar de prijswinnaar de kans zal krijgen om een wereldberoemde oncoloog of kankeronderzoeker te ontmoeten, die zijn of haar inzichten met de winnaar zal delen. In plaats van de vijfdaagse reis kan de winnaar van de tweede prijs ook een gerespecteerde academische instelling met een journalistiekopleiding kiezen, aan wie Eli Lilly and Company in naam van de winnaar EUR 5.000 zal schenken.

Te beoordelen artikelen moeten tussen 1000 en 3000 woorden lang zijn en als ze niet in het Engels zijn geschreven, moeten ze vergezeld gaan van een samenvatting van een of twee alinea’s in het Engels. Alle artikelen moeten origineel werk van de deelnemer zijn en ze moeten tussen 1 september 2001 en 30 augustus 2006 gepubliceerd zijn.

De deadline voor het insturen van artikelen is 1 september 2006.

Plaatselijk kunnen restricties gelden betreffende deze journalistiekprijs en de prijs is alleen geldig indien niet verboden of beperkt door plaatselijke wetgeving en regels.

Voor meer informatie en een aanmeldingsformulier kunt u contact opnemen Katie Fyfe van het secretariaat van de Luminous Award op:

Tel: +44-207-395-7100
Fax: +44-207-395-7101
E-mail: [email protected]

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen