Nederlandse vrouwen onderschatten borstkankerprobleem

Array

In de maand oktober staat wereldwijd de strijd tegen borstkanker centraal. KWF Kankerbestrijding heeft een onderzoek uitgevoerd bij vrouwen naar hun kennis over borstkanker. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen denkt dat borstkanker minder vaak voorkomt dan eigenlijk het geval is.

Aan het kwantitatieve onderzoek, uitgevoerd door GfK Panel Services Benelux, hebben twee groepen vrouwen deelgenomen. Vrouwen tussen de 18 en 49 jaar en vrouwen ouder dan 49 jaar (totaal aantal respondenten: 492). Het meest opvallende uit het onderzoek is dat een ruime meerderheid, 55-65% van de vrouwen, het aantal nieuwe gevallen van borstkanker onderschat. Het aantal vrouwen dat jaarlijks overlijdt, wordt door 61% van de vrouwen lager geschat dan de werkelijkheid, ongeacht de leeftijdscategorie. En bijna tweederde van de vrouwen denkt pessimistischer over de ‘5-jaarsoverleving’ dan de feitelijke 80%. Uit dit onderzoek blijkt eveneens dat 83-94 % van beide groepen vrouwen vindt dat dankzij onderzoek de behandelmethoden en overlevingskansen zullen verbeteren.

Dit onderzoek geeft veel inzicht over hoe vrouwen over de ziekte borstkanker denken. KWF Kankerbestrijding gebruikt de resultaten uit het onderzoek om de voorlichting over borstkanker te intensiveren. Borstkanker is de meest voorkomende kankersoort in Nederland bij vrouwen: 1 op de 9 vrouwen zal ooit in haar leven borstkanker krijgen. Jaarlijks krijgen circa 12.000 vrouwen de diagnose borstkanker. 75% van de vrouwen die borstkanker krijgen zijn 50 jaar of ouder.

KWF Kankerbestrijding wil in de borstkankermaand vooral het belang van borstkankeronderzoek onderstrepen. Want alleen door wetenschappelijk onderzoek is het mogelijk om daadwerkelijk vooruitgang te boeken. Jaarlijks financiert KWF Kankerbestrijding zo’n 30 onderzoeksprojecten op het gebied van borstkanker in de academische ziekenhuizen en het NKI-AVL, een investering van ongeveer 14 miljoen euro.

Enkele activiteiten van KWF Kankerbestrijding rondom de borstkankermaand:
– De Campagne Stop Borstkanker, geef voor onderzoek.
Sylvana Simons, Ruth Jacott, Catherine Keyl en Mieke van der Weij vragen publiekelijk, gehuld in een roze lint, om aandacht voor het belang van wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker.
– KWF Kankerbestrijding verkoopt een roze geluksarmbandje. De opbrengst is bestemd voor wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker. Bestellen kan onder andere via de site: www.stopborstkanker.nl en bij diverse verkooppunten.
– Hunkemöller, Inwear, Hallmark, Hema en Elle ondersteunen de strijd tegen borstkanker van KWF Kankerbestrijding. Voor hun activiteiten zie www.stopborstkanker.nl

Veel vrouwen kennen het belang van maandelijks zelfonderzoek maar weten niet goed hoe dit zelfonderzoek moet worden gedaan. Breastsense is een goed hulpmiddel om je te helpen bij borstonderzoek. De handschoen vergroot de gevoeligheid van de vingertoppen en de instructie DVD begeleid je door het proces wat je moet doorlopen om een goed borstonderzoek te doen.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen