Meldpunt medische missers door Ombudsman geopend
ArrayStichting De Ombudsman start een onderzoek naar de afhandeling van schadeclaims en klachten na een vermijdbare medische fout. Slachtoffers van medische missers kunnen meewerken aan het onderzoek door online een enquête in te vullen. Zij kunnen ook bellen naar het Meldpunt Medische Missers van De Ombudsman: 035 6 722 777. In de uitzending van 10 september besteedt TROS Radar aandacht aan dit onderwerp.
De letselschaderegeling na medische fouten laat nog veel te wensen over. Al te vaak is het indienen van een klacht of schadeclaim het begin van een slopende en kostbare strijd over de schuldvraag. Het komt zelfs voor dat de patiënt zijn eigen schadeclaim niet overleeft. De schaderegeling na een medische fout is het stiefkindje van de letselschadebranche. Met het onderzoek gaat De Ombudsman alle knelpunten in kaart brengen.
De Ombudsman heeft een jarenlange ervaring met het onderzoeken van letselschadedossiers. In 2003 bracht De Ombudsman een kritisch onderzoeksrapport naar buiten over de letselschaderegeling bij met name verkeersongevallen en ongelukken op de werkplek. Dit rapport is een aanjager geweest voor een kwaliteitsverbetering in de letselschadebranche. Onder meer is er een ‘Gedragscode behandeling letselschade’ tot stand gekomen. Een aantal grote verzekeraars van medische aansprakelijkheid heeft deze gedragscode niet ondertekend.
Aanvullend op de enquête wordt dossieronderzoek verricht. In het voorjaar van 2008 worden de resultaten naar buiten gebracht. Op basis van het onderzoek zal De Ombudsman aanbevelingen doen voor structurele verbetering van de afhandeling van schadeclaims en klachten in de medische wereld.