Veilig Incident Melden met iVIM
Array
Nederlandse ziekenhuizen zijn verplicht om op 1 januari 2008 over een veiligheidsmanagementsysteem (VMS) te beschikken. Infoland heeft in samenwerking met TU Eindhoven speciaal hiervoor iVIM ontwikkeld.
iVIM staat voor infoland Veilig Incident Melden. Met behulp van deze geavanceerde software applicatie kunnen belangrijke VMS taken worden uitgevoerd. Zo kunnen vanuit de prospectieve risico inventarisatie verbetermaatregelen worden vastgelegd en gevolgd. Vanuit het Veilig Incident Meldingsproces (VIM proces) kunnen incidenten op een overzichtelijke manier worden gemeld, geregistreerd en volgbaar worden afgehandeld. Incidenten kunnen vervolgens worden geanalyseerd en geclassificeerd. Naar aanleiding van de incidentanalyse kunnen verbeteracties worden ingevoerd en gevolgd. iVIM is geschikt om zowel decentraal als centraal een meldingssysteem op te zetten. Dat maakt het afhandelen en analyseren effectiever. iVIM kan ook worden gebruikt om klachten, Arbo maatregelen, auditregistraties, complicatieregistraties, calamiteiten, agressiemeldingen of verbeterideeën integraal te ondersteunen.
Samengestelde oplossing
iVIM is een samengestelde oplossing die bestaat uit iTask (2e generatie Task Manager) en een analysetool (iAnalyze). Deze combinatie vormt dé oplossing voor het zowel centraal als decentraal veilig melden van incidenten, het coördineren en het analyseren van de oorzaken en het starten en managen van de verbeteracties. De basis van iVIM wordt gevormd door iTask, een geavanceerd systeem dat geschikt is voor het registreren en volgbaar afhandelen van meldingen. Het melden vindt plaats via een vooraf door u zelf specifiek ontworpen en gerealiseerd formulier. In iTask zit al een standaard set formulieren die u daarna eenvoudig kunt aanpassen. Vervolgens wordt in iTask de voor die melding geldende workflow gevolgd. Deze afhandelings- en opvolgingsworkflow is per decentrale/centrale organisatie eenheid in te stellen en kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de risicoscore.