Beperkte vergoeding ziektekosten grootste ergernis bij consument

Array

Ruim een kwart van de verzekerden (27%) ergert zich aan de tegenvallende vergoeding van hun ziektekostenverzekering. 19% is ontevreden over de declaratieafhandeling en nog eens 9% vindt dat zorgverzekeraars veel fouten maken in hun administratie.

Dit zijn de belangrijkste conclusies na analysering van de klachten die mensen melden bij het klanttevredenheidsonderzoek over zorgverzekeraars. Aan het onderzoek op www.independer.nl deden ruim 1800 bezoekers mee in de periode van 14 november 2006 tot 17 oktober 2007.

Consumenten ergerden zich het meest aan de beperkte vergoeding van met name alternatieve geneeswijzen en tandartskosten. Kosten blijken toch niet gedekt te zijn of de polisvoorwaarden zijn er niet duidelijk over.


Een andere bron van irritatie is de declaratieafhandeling. Consumenten noemden regelmatig dat verzekeraars declaraties traag uitkeerden en veel fouten maakten.

Erg secuur zijn verzekeraars niet met hun administratie, vonden veel consumenten. Wijzigingen worden niet of pas laat verwerkt, polissen zijn niet correct opgemaakt en met betalingen gaat vaak ook het nodige mis.

Dit jaar is 12% van de verzekerden van plan om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen. 4% geeft aan zeker te veranderen en 8% is dit zeer waarschijnlijk van plan. Een peiling onder de 665 leden van het Independer-panel laat dit zien. Vorig jaar is 4,5% daadwerkelijk overgestapt De ergernis over de beperkte vergoedingen vertaalt zich blijkbaar in de wens om over te stappen. De hoge premie en een betere dekking zijn de meestgenoemde redenen om te willen switchen.

Recente artikelen