Scholieren op de OK!

0
1609

Hoe ziet een dag van een specialist, chirurg of medisch student eruit? Met 'Meet the doctor!' biedt VU medisch centrum scholieren een unieke kans om kennis te maken met de dagelijkse werkzaamheden van een specialist. VUmc is het eerste UMC dat potentiële studenten zo direct laat kennismaken met het vak dat zij ambiëren. A.s. dinsdag 18 maart vindt voor de vierde keer dit bijzondere programma plaats.

Tijdens het programma 'Meet the doctor!' maken scholieren kennis met het werk van een medisch specialist en met het  geneeskundeonderwijs. De scholieren worden gekoppeld aan een student en wonen samen met hem/haar een patiëntcollege bij waar een patiënt en zijn aandoening centraal staan. Aansluitend kunnen de scholieren tijdens de lunch al hun vragen over de studie en het Amsterdamse studentenleven aan de studenten stellen.
In de middag lopen de scholieren mee met specialisten en maken kennis met hun dagelijkse werk. Zo zien ze bijvoorbeeld patiëntjes op de kinderafdeling, maken een spreekuur mee of gaan mee naar de OK.
"Heel erg indrukwekkend, en het heeft alleen mijn keuze nog maar duidelijker gemaakt. De arts was heel open en liet de afdeling zien, vertelde hoe zijn week eruit ziet. Ik vond het geweldig dat we naar een patiënt mee mochten. Ik had niet verwacht dat dat zou kunnen, maar het was enorm interessant!" aldus een enthousiaste scholier na 'Meet the doctor!' in 2007.

Aan VUmc starten jaarlijks 350 studenten met de opleiding geneeskunde. VUmc heeft hiervoor een onderwijsprogramma ontwikkeld: VUmc-compas.
VUmc-compas leert studenten kennis, vaardigheden en gedrag te integreren.
Vanaf dag één van de studie staat het verhaal van de patiënt centraal. Niet alleen om te achterhalen wat deze mankeert, maar ook om te ervaren hoe je als arts het beste met een patiënt kunt omgaan. Daarvoor is kennis nodig, maar je moet ook weten hoe je deze kennis kunt toepassen. Zo verwerven de studenten competenties, die ze professioneel kunnen inzetten in hun latere werk als arts. De VUmc-opleiding sluit goed aan bij de voor- en vervolgopleidingen, nieuwe onderwijskundige inzichten en een veranderende maatschappelijke vraag naar medische zorg.