Campina Vaart Wel Bij Gezondheidszuivel en Ingrediënten

Array

Jaarcijfers 2007: Toename omzet vooral te danken aan gunstigemelkprijsontwikkeling. Resultaatverbetering met name bij internationale gezondheidsconcepten en ingrediënten. Omzet stijgt met 11 procent naar EUR 4miljard. Prestatieprijs stijgt met 13,5 procent naar EUR 36,93. Contante melkprijs voor leden-melkveehouders stijgt met 16,5 procent naar EUR 34,57.

De trend bij consumenten wereldwijd om een gezonde levensstijl na testreven en oog te hebben voor natuurlijke voeding leidde voor Campina in 2007tot groei en verbetering van het resultaat. De snel groeiende vraag naargezondheidszuivel, zoals Campina Optimel/Optiwell, Campina Milner, CampinaVifit en Campina Valess, had een gezonde uitwerking op de coöperatievezuivelonderneming en haar eigenaren, de melkveehouders. De omzet van alleactiviteiten in ingrediënten nam eveneens fors toe. De omzet van de groepIndustrial Products steeg met 30 procent en leidde tot een fors hoger resultaat dan in het voorgaande jaar. De totale omzet van Campina steeg met11 procent naar EUR 4 miljard. De prestatieprijs verbeterde fors ten opzichte van 2006 en steeg met 13,5 procent naar EUR 36,93 (inclusief btw) oftewel eenstijging van EUR 4,40 per 100 kg melk. De contante melkprijs die aan de leden-melkveehouders wordt betaald, steeg met 16,5 procent naar EUR 34,57(exclusief btw), een stijging van EUR 4,89 per 100 kg melk.

   Groei gezondheidsconcepten – Campina versterkte in 2007 haar reputatie
als vernieuwer van natuurlijke, op zuivel gebaseerde producten die passen bij
een gezonde leefstijl (health & wellness). Met Campina Optimel/Optiwell
(drinkyoghurts, yoghurts, kwark en pudding/vla met een verlaagde
calorie-inname), Campina Optimel/Optiwell Control (zuiveldrankje dat je helpt
om minder te eten), Campina Vifit, Campina Milner (kaas met een verlaagd
vetgehalte) en Campina Valess (vleesvervanger uit zuivel) veroverde Campina
de harten van miljoenen nieuwe Europese consumenten. Ook in België verbeterde
de positie van de gezondheidszuivel opnieuw. Hier werd met succes Campina
Calcifort gelanceerd: een drinkyoghurt met een hoge dosering aan calcium.

   In Nederland was Campina voor het zesde achtereenvolgende jaar het
favoriete merk in de supermarkten, mede dankzij haar gezondheidsconcepten. Er
werden aanzienlijk meer Campina Optimel-producten geconsumeerd dan in 2006.
Ook de aankopen van Campina Milner en Campina Valess stegen sterk door de
extra aandacht die consumenten besteden aan gezonde voeding. In Duitsland was
Optiwell Control niet alleen de best verkopende introductie in het
zuivelschap, maar zelfs in de gehele Duitse handel.

   De gezondheidsproducten waren in 2007 goed voor een omvangrijk deel van
de totale omzet, opnieuw meer dan in het voorgaande jaar. "Gezien het succes
van Campina's gezondheidszuivel willen we de komende jaren flink inzetten op
groei van onze gezondheidsconcepten, zodat health & wellness een nog grotere
bijdrage zal leveren aan de totale omzet van Campina", stelt Kees Gielen, CEO
van Campina. "De cijfers van 2007 beloven in dat kader veel goeds:
Optimel/Optiwell groeide het afgelopen jaar met 56 procent, Campina Milner
met 21 procent en Campina Vifit met 14 procent."

   Succesvolle ingrediënten – De ingrediëntenactiviteiten van Campina waren
succesvol in 2007 en leidden tot een flinke stijging van omzet en resultaat.
De omzetstijging was mede te danken aan de joint venture DMV-Fonterra
Excipients, de business line Dairy Ingredients (hogere verkoopprijzen) en de
business unit Holland Dairy Feed (hogere volumes). De joint venture
DMV-Fonterra Excipients – specialist in het produceren van draagstoffen voor
medicijnen die worden gebruikt in tabletten, capsules en medicijnen die
worden geïnhaleerd – kende een heel goed jaar. Doordat er een tekort aan
farmaceutische lactose heerste op de wereldmarkt en als gevolg van de positie
als marktleider, waardoor efficiencywinsten worden behaald, werd een zeer
goed resultaat bereikt.

   Voortvarende start 2008 – Het jaar 2007 was voor de gehele
zuivelindustrie een zeer bijzonder jaar, met een sterke en snelle stijging
van de prijzen van basiszuivelproducten ('commodities') gedurende het jaar
tot ongekende hoogte. Weersinvloeden en een stijgende vraag in de wereld naar
basiszuivelproducten waren hiervan de voornaamste oorzaken. Campina kon niet
in alle opzichten profiteren van de sterk gestegen prijzen. Reden daarvoor
was dat Campina niet in bulkproducten handelt, maar melk juist tot
toegevoegdewaardeproducten voor consumenten en hoogwaardige producten voor
industriële afnemers verwerkt. Bovendien zijn veel contracten van Campina
gericht op langdurige samenwerking met klanten en afnemers; goed voor klanten
en goed voor Campina.

   Het jaar 2007 was een positief zuiveljaar met een sterke stijging van de
marktprijzen van de zuivelproducten wereldwijd. Bij Campina kon de groep
Industrial Products deze stijging meer dan bijhouden. De kaasdivisie
presteerde eveneens in lijn met deze positieve ontwikkelingen. De opbrengsten
van de voor Campina belangrijke activiteiten in 'witte consumptiezuivel'
(melk, zuiveldranken, yoghurts en desserts) konden daarentegen de stijging
van de markt voor basiszuivelproducten niet geheel bijhouden. Er werden in
het verslagjaar flinke prijsstijgingen bij afnemers gerealiseerd, maar niet
dusdanig dat de groep Consumer Products Europe in de pas liep met de
stijgende prijzen voor basiszuivel. Marge en resultaat van de groep Consumer
Products Europe waren daarom lager dan in 2006.

   De boteromzet was nagenoeg gelijk aan die in het jaar 2006. De marge van
de boterdivisie Campina Buttergold stond echter onder grote druk door de
stijging van de vetprijzen/boternotering in combinatie met de in de markt
gebruikelijke vaste contracten. Hoewel de divisie de consumentenprijzen en de
prijzen voor industriële specialiteiten diverse malen verhoogde, was het niet
voldoende om de gestegen kostprijzen te compenseren. Campina Buttergold sloot
daarom het jaar 2007 met een negatief saldo af.

   In de tweede helft van 2007 wist Campina voor veel producten in vele
markten de prijzen substantieel te verhogen, wat recht doet aan de fors
gestegen productiekosten in de hele zuivelketen. Nu de prijzen voor
basiszuivel zijn gedaald ten opzichte van het hoogtepunt van het afgelopen
jaar bewijst de Campina-aanpak haar waarde. Zeker als het gaat om het
gespreide productenpakket, met daarin focus op consumentenproducten en
ingrediënten die toegevoegde waarde hebben voor afnemers en consumenten.
Daarom kende Campina een voortvarende start van het jaar 2008.

   CEO Kees Gielen: "2007 was een turbulent jaar. Voor het eerst in de
geschiedenis werden we geconfronteerd met prijzen voor basiszuivel die in een
zeer kort tijdsbestek tot ongekende hoogte stegen. Dat had niemand voorzien.
We hebben wel meteen de koe bij de horens gevat en maatregelen genomen om die
stijging door te vertalen. Dat was best lastig omdat we ook gericht zijn op
langdurige samenwerking met onze klanten en afnemers. We hebben in de tweede
helft van het jaar bitter noodzakelijke prijsverhogingen weten te realiseren
omdat in de hele zuivelketen, vanaf de boerderij tot en met het transport, de
kosten aanzienlijk waren gestegen. Daar hebben we hard aan gewerkt en ik ben
er trots op dat we die verhogingen hebben kunnen doorvoeren."

   Uitstekende resultaten Rusland – In Rusland boekte Campina wederom
uitstekende resultaten. Campina is in Rusland actief met yoghurt en
drinkyoghurt onder de merknamen Campina Fruttis en Nezhny. Sinds dit jaar
wordt lokaal ook Campina koffiemelk geproduceerd waarmee de groep Consumer
Products Europe de positie in dit segment versneld kan uitbreiden. Daarvoor
werd in november 2007 geïnvesteerd in een koffiemelklijn en op dit moment in
een tweede drinkyoghurtlijn.

   In Duitsland liet Landliebe, een van de meest geliefde merken in de
Duitse supermarkten, een sterke omzetgroei zien. Hoewel het volume van
zuivelproducten onder private label in de Duitse markt daalde, steeg wel de
totale omzet, zij het licht. Voor Groot-Brittannië was het onder meer een
goed jaar voor wat betreft de melkdrank Campina Yazoo, maar omzet en
resultaat kwamen lager uit door lagere verkopen bij een grote
supermarktketen. In Frankrijk en Spanje stonden de afzet en marges onder
druk.

   Merkenoffensief – In mei 2008 begint Campina met een merkenoffensief om
meer terrein in de Europese supermarkten te veroveren met producten onder de
merken Campina Optimel/Optiwell, Campina Milner, Campina Vifit, Campina
Valess, Landliebe en Mona. Het assortiment wordt bovendien verbreed met
nieuwe varianten. "Meer smaken, meer klanten", licht CEO Kees Gielen toe.
Volgens Gielen lopen vooral Nederland, Duitsland en België voorop in de
gezondheidstrend. "Maar we zien ook dat de consumenten in Rusland ervoor
warmlopen. Onze omzetgroei in melk, yoghurt en drinkyoghurt overtrof al onze
verwachtingen in deze groeimarkt en we verwachten dat ook de gezonde
producten binnenkort flink zullen bijdragen aan onze resultaten."

   Ook Valess zit met een omzetgroei van 25 procent in een stijgende lijn.
Deze gezonde vleesvervanger is nu bij een select aantal verkooppunten in
Nederland en België verkrijgbaar, maar zal komend jaar in een aantal Europese
landen worden geïntroduceerd.

   Forse stijging prestatieprijs – Campina is erop gericht om de melk van
haar eigenaren – circa 7.700 leden-melkveehouders uit Nederland, Duitsland en
België – tot waarde te brengen. Dat doet Campina door de melk zo efficiënt
mogelijk op te halen en te verwerken tot producten waarmee Campina haar
marktpositie kan verstevigen. Hoe sterker de marktpositie en hoe lager de
kosten, hoe beter het is voor Campina en dus voor haar leden-melkveehouders.
Wat Campina met haar activiteiten verdient, na aftrek van de kosten, is de
prestatieprijs per 100 kilo melk die een lid-melkveehouder levert. Het
grootste deel van die prestatieprijs ontvangen de veehouders op hun
bankrekening. Een deel ervan investeren ze in de verdere versterking van
Campina, want investeringen in innovatie, internationale groei en efficiency
zijn maar op één ding gericht: het langdurig tot waarde brengen van de melk
van de leden-melkveehouders.

   De circa 7.700 leden van de coöperatie Campina profiteren van de
stijgende melkprijs. Campina realiseert een fors hogere prestatieprijs dan in
het voorgaande jaar. De prestatieprijs inclusief btw komt voor het jaar 2007
uit op EUR 36,93 (2006: EUR 32,53). Dit is een stijging van 13,5 procent ten
opzichte van 2006. De contante melkprijs 2007 komt uit op EUR 34,57 per 100
kg melk (exclusief btw), een stijging van EUR 4,89 oftewel 16,5 procent.
Gemeten over de periode 2003-2007 realiseert Campina daarmee een prestatie
die duidelijk boven het marktgemiddelde uitgaat.

   Campina's nieuwe melk bewijst waarde – Campina zet vol in op groei van de
gezondheidsconcepten, maar Campina blijft ook letten op 'klassieke zuivel'.
Ondanks de toegenomen consumptie van extra gezonde zuivel besteden
consumenten ook nog steeds veel van hun zuiveluitgaven aan 'klassiekers',
zoals melk, naturelyoghurt en vla. Daarom streeft de onderneming naar behoud
van de posities in klassieke zuivel.

   Campina's nieuwe melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling, een
jaar geleden gelanceerd in de Nederlandse supermarkt, is duidelijk van waarde
gebleken voor de positie van het Campina-merk in klassieke zuivel. Campina
heeft haar positie als grootste A-merk in klassieke zuivel in Nederland met
glans vastgehouden. 60 procent van de consumenten, zo blijkt uit onderzoek,
heeft in de gaten dat er het afgelopen jaar in melk iets is gebeurd. En
mensen brengen Campina steeds meer in verband met natuurlijke, gezonde
voeding. Was melk decennialang 'gewoon' melk, sinds het voorjaar van 2007
heeft Campina de lijn ingezet dat niet alle melk hetzelfde hoeft te zijn. Als
Campina niet met inhoudelijk onderscheid zou zijn gekomen dan zou het in
consumptiemelk alleen nog maar om prijs zijn gegaan. Consumenten zien in dat
Campina op het gebied van verbeterde vetzuursamenstelling iets extra's te
bieden heeft, met name ook omdat deze op natuurlijke wijze wordt gerealiseerd
door Campina-boeren en hun koeien.

   CEO Kees Gielen: "De introductie van onze melk heeft ervoor gezorgd, dat
het Campina-merk haar positie heeft gehandhaafd in al die winkels waar het
Campina-merk als vanouds naast goedkopere huismerken staat. We hebben melk
uit de hoek van de commodities gehaald. Sinds begin dit voorjaar worden ook
Campina yoghurt, vla en pappen gemaakt van Campina melk met een evenwichtiger
vetzuursamenstelling. Campina vla bevat bovendien minder suiker, waardoor de
marketingmensen Campina vla nu in de markt kunnen zetten als nog steeds erg
lekker, maar ook meer verantwoord."

   Strategische groei – Ter bekrachtiging van de gezondheidsmissie startte
Campina in 2007 een joint venture met Thai Advance Food en werd het bedrijf
Betagen Holding Ltd. opgericht. Onder de merknaam Betagen verkoopt de joint
venture een yoghurtdrank die een positieve invloed heeft op de spijsvertering
en daardoor voor een betere algemene weerstand zorgt. Dit zuiveldrankje is al
jaren succesvol in Thailand en dat succes zet zich voort.

   Eind 2007 nam Campina het Duitse ingrediëntenbedrijf Satro GmbH over.
Satro maakt ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie en out-of-home
locaties met als belangrijkste toepassingsgebieden zuivel, instant desserts
en kant-en-klare mixen voor de voedingsmiddelen en de industrie voor instant
soepen en koffie. De overname is van grote betekenis voor een aantal
regionale marktposities en nieuwe afzetkanalen.

   In de out-of-home markt wil Campina zich nadrukkelijker met haar eigen
consumentenproducten gaan manifesteren. Campina wil zich niet alleen in de
supermarkten, maar ook daarbuiten nadrukkelijker positioneren, met eigen
Campina-koelingen. De onderneming heeft al op twintig plaatsen tests gehouden
en ziet grote kansen in het plaatsen van dergelijke koelingen om de verkoop
van gezonde drinks, melk en Café Fresco te stimuleren. Vanaf april komen er
koelingen in supermarkten en ook in out-of-home locaties als tankshops,
stations en cateringlocaties.

   Vooruitzicht 2008: positief over melkprijs – Campina heeft, gelet op de
voortvarende start van 2008, vertrouwen in de prestaties van het jaar 2008.
CEO Kees Gielen: "Gegeven de turbulentie in 2007 en gelet op de huidige
marktontwikkelingen is het geven van een toekomstverwachting niet eenvoudig.
Campina is het jaar echter goed begonnen en dankzij de voortvarende start in
combinatie met onze innovatieve kracht gaan we het jaar met vertrouwen
tegemoet. We verwachten dat we een relatief goede melkprijs zullen
realiseren."

   
   Kerncijfers                                   2007        2006

   Omzet (x EUR 1 miljoen)                      4.032       3.624
   Prestatieprijs in EUR per 100 kg (incl. btw) 36,93       32,53
   Contante melkprijs in EUR per 100 kg (excl.  34,57       29,68
   btw)
   Investeringen materiële vaste activa (x EUR     85         124
   1 miljoen)
   Afschrijvingen materiële vaste activa (x EUR    95          90
   1 miljoen)
   Eigen vermogen (x EUR 1 miljoen)               608         603
   Eigen vermogen (in % van balanstotaal)        29,0        32,8
   % omzet consumentenproducten onder hoofdmerk    48          47
   Gemiddeld aantal personeelsleden             6.814       6.302
   % werknemers buiten Nederland                   60          57
   Totaal verwerkte melk (x 1 miljoen kg)       4.799       4.742
   Melkaanvoer leden (x 1 miljoen kg)           3.441       3.399
   Gemiddeld aantal leden-melkveehouders        7.768       8.151

Recente artikelen