De bereikbaarheid van de huisarts

Array

Volgens een recent NIVEL-onderzoek wordt bij 52 % van de huisartspraktijken de telefoon niet direkt opgenomen.Dus : de huisarts moet beter bereikbaar zijn!Ik vraag mij af hoe die 48 % het voor elkaar krijgt om wel binnen 1 minuut bereikbaar te zijn!!

Zo goed als geen enkel gesprek dat mijn praktijkassistente voert duurt minder dan 1 minuut!En daar zij helaas maar 1 gesprek tegelijk kan voeren,zullen zeker veel patienten 1 minuut of langer moeten wachten! En dat ligt niet aan mijn assistente,maar veelal aan het feit dat de gemiddelde beller behoorlijk lang van stof is en vooral met zijn/haar eigen sores bezig is op het moment dat hij/zij de assistente spreekt.Dus "hou het a.u.b. kort wanneer u de assistente spreekt" blijkt niet zo te werken. Dat komt natuurlijk ook omdat ze heel aardig en invoelend is en als iets tijd kost is het dat wel!

Ik ga e.e.a. niet (kunnen) oplossen door 2 assistentes achter de telefoon te zetten (wie zou dat gaan betalen?),maar wel door er voor te zorgen dat alle patienten op de hoogte zijn van onze spoedtelefoonlijn.En in onze "u vraagt en wij draaien-maatschappij" kan enig geduld echt geen kwaad!       Overigens bied ik mijn patienten al jaren de mogelijkheid om te communiceren per email ; daar maken 1 a 2 patienten per week (!) gebruik van. Al met al wil men dus toch gewoon die aardige assistente aan de telefoon en accepteert dat dat even kan duren. Er komt niet voor niets een 8,2 uit de cijfermatige beoordeling van de praktijken!

aalstein

Sinds 1982 huisarts in Capelle aan den IJssel
in een duo-praktijk met Jan Hordijk.

Recente artikelen