Artsen reanimeren beter door verhogen zelfvertrouwen

Array

Artsen moeten niet alleen kúnnen reanimeren, ze moeten het ook dúrven. Dat stelt kinderanesthesioloog Nigel Turner naar aanleiding van zijn promotie­onderzoek dat hij uitvoerde aan het UMC Utrecht. Hij ontdekte dat artsen met een hogere zelf-effectiviteit betere spoedeisende hulp verlenen. Bijscholing in de spoedeisende geneeskunde, zoals de Advanced Paediatric Life-Support-cursus, zou meer aandacht moeten hebben voor zelf-effectiviteit. Turner promoveert op 1 april aan de Universiteit Utrecht.   In zijn onderzoek simuleerde Turner bij meer dan vijftig artsen een patiënt in een acute levensbedreigende situatie. Met een speciaal ontwikkelde kinderreanimatiepop bezocht hij artsen in drie ziekenhuizen. Geheel onverwacht moesten zij de gesimuleerde patiënt behandelen. Artsen met een hogere zelf-effectiviteit voor reanimeren behandelden de nep-patiënt beter dan collega’s met minder vertrouwen in eigen kunnen. Ook bleek dat artsen die de APLS-cursus gevolgd hadden twee keer zo goed reanimeerden als collega’s die dat niet hadden gedaan. Zelf-effectiviteit is het geloof in eigen vermogen om een bepaalde situatie effectief aan te pakken.

Het positieve effect van zelfvertrouwen had Turner verwacht, toch was hij verbaasd over de simulaties. "Slechts eenderde van de artsen heeft de simulatie-patiënt een goede overlevingskans geboden", analyseert Turner. "De rest is een cruciale handeling overgeslagen, tien procent vergat bijvoorbeeld hartmassage te doen." Bij acute levensbedreigende situaties moeten artsen handelen volgens het ABC: airways, breathing, circulation. Ze moeten luchtwegen, ademhaling en bloedcirculatie veilig stellen.

In een eerder onderzoek vergeleek Turner 153 artsen die de APLS-cursus gedaan hadden met een controlegroep. Het volgen van de cursus vergrootte weliswaar gedurende een half jaar de zelf-effectiviteit, maar dat leidde er niet toe dat de artsen de geleerde vaardigheden meer gingen gebruiken. Waarschijnlijk door gebrek aan gelegenheid om ze te gebruiken, aangezien acute levensbedreigende situaties bij kinderen niet zo vaak voorkomen.

Turner vindt dat zelf-effectiviteit explicietere aandacht moet krijgen in de APLS en overige cursussen. In Nederland kunnen SEH-artsen, kinderartsen, chirurgen en anesthesiologen de APLS-cursus doen. De cursus maakt gebruik van leertechnieken om zelf-effectiviteit te vergroten. Bijvoorbeeld zelf oefenen van reanimatietechnieken; leren door collega’s te observeren en dit achteraf in een groep te bespreken; positieve feedback van instructeurs; en het verminderen van stress.   Meer informatie UMC Utrecht, In- en Externe Communicatie, Ilse van Wijk en Linda Minnen, tel. 088 755 6371 of 088 755 8580.  

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen