Drie kwart Nederlanders weet niet te vluchten bij brand

0
155

Brandwonden Stichting start vluchtplancampagne

Onderzoek van de Brandwonden Stichting toont aan dat ruim 75% van de Nederlanders géén vluchtplan heeft. Door verkeerd of te laat vluchten bij een woningbrand, overlijden jaarlijks tientallen mensen. Reden genoeg voor de Brandwonden Stichting om een campagne te starten die mensen bewust maakt dat zij een vluchtplan moeten opstellen. De laatste jaren is het aantal dodelijke slachtoffers ten gevolge van woningbranden flink gestegen (van 25 naar 43 doden per jaar). De Brandwonden Stichting start daarom de campagne 'Maak een vluchtplan zolang het nog kan'. Rookmelders en een goed vluchtplan zorgen ervoor dat iedereen snel en veilig een brandend pand kan verlaten.

Hoewel het aantal rookmelders de laatste jaren sterk is gestegen (naar 68% van de huishoudens), blijkt een vluchtplan nog zeldzaam te zijn (25% van de huishoudens). Als er brand is, weet men dus wel dát men moet vluchten (dankzij de rookmelder), maar niet hoe!

Levensbelang
Rob Baardse, hoofd Preventie van de Brandwonden Stichting vindt de vluchtwegcampagne een logische stap: 'Brand ontstaat vaak 's nachts. Stap één is dat mensen dan worden gewekt door een rookmelder. Stap twee is uiteraard 'vluchten'. Je bent slaapdronken, de rookmelder piept akelig en je huis staat vol rook… Dan is het van levensbelang dat je weet wat je moet doen. Je moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat je als ouder hoestend buiten komt en je dan pas realiseert dat de kinderen nog binnen zijn…'

10 minuten
Een vluchtplan is een verzameling afspraken over het 'vluchten bij brand'. Centrale vragen daarbij zijn 'wat zijn de snelste en veiligste vluchtroutes?', 'Wie is er verantwoordelijk voor de kinderen en de huisdieren?' en 'Waar liggen altijd de huissleutels?'.
Deze afspraken tussen huisgenoten zijn binnen 10 minuten te maken. De Brandwonden Stichting biedt hier een online checklist voor aan, die een printbaar vluchtplan oplevert. Elk jaar kost het dan opnieuw 10 minuten om het vluchtplan te oefenen.

Campagne

De vluchtwegcampagne bestaat uit een televisiecommercial, ABRI-posters, een online-module waarmee je zelf een persoonlijk vluchtweg kunt opstellen en een folder met uitgebreide informatie. Deze meerjaren-campagne start 2 april 2008.