Zorgverzekeraars volop bezig met het verbeteren van hun online dienstverlening

Zorgverzekeraars zijn volop bezig met het verbeteren van hun online dienstverlening. Ten opzichte van afgelopen jaar heeft 83% verbeteringen doorgevoerd versus 45% van de levensverzekeraars en 52% van de schadeverzekeraars. Serviceverlening blijft daarbij een zorgenkind dat nog steeds mager scoort in vergelijking met de aspecten bewustwording & advies en aankoop.

Uit onderzoek van Magnus Management Consultants blijkt bijvoorbeeld dat slechts 27% van de schadeverzekeraars de mogelijkheid biedt om online schades te melden voor de verschillende verzekeringsproducten. 23% biedt online inzicht in de polis en 11% biedt een online overzicht van de schadestatus. Net als vorig jaar vertonen de individuele scores van de verzekeraars grote verschillen.Wat ook opvalt is dat nieuwe vormen van interactie (bij 10% van de onderzochte verzekeraars) nog nauwelijks in opkomst zijn.Maarten van Welsem, manager verzekeringen bij Magnus: “Verzekeraars die willen excelleren in klantinteractie en -behoud moeten echt meer werk gaan maken van hun internetdienstverlening. Voor zorgverzekeraars is goede ondersteuning voor het online afsluiten van polissen al niet meer onderscheidend; ruim 83% heeft dit goed voor elkaar. Voor de producten van schadeverzekeraars (circa 45%) en levensverzekeraars (circa 20%) is een goede ondersteuning van het online aankoopproces nog geen gemeengoed.”

Sinds 2007 voert Magnus jaarlijks het onderzoek ‘Online dienstverlening verzekeraars’ uit. In het in maart jl. afgeronde onderzoek zijn 56 websites voor consumenten van 51 grote verzekeraars in de branches zorg, schade en leven vergeleken op de aspecten bewustwording & advies, aankoopbegeleiding en services.

Bron: Magnus Management Consultants 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen